همه چیز درباره ی طراحی کمپین تبلیغاتی
اینکه محصولات و خدمات یک شرکت تا چقدر فوق العاده هستند بی اهمیت است؛ اگر این محصولات را تبلیغ نکنند چرا که هیچ کس در مورد این محصولات چیزی نخواهد دانست. هدف از هر کمپین تبلیغاتی دستیابی به بیشترین مخاطب ممکن و جذب حد اکثری مشتریان جدید با هزینه ای متناسب است. اگر بدرستی انجام گیرد این کمپین تبلیغاتی به سرمایه گزاری بی بدیلی برای شرکت تبدیل می گردد و در غیر این صورت کمپین تبلیغات انجام شده حکم دور ریختن سرمایه آن شرکت را دارد.
۱- مخاطبین هدف خود را دقیقا تعیین کنید
یک کمپین تبلیغاتی باید معطوف به بخش خاصی از بازار باشد.
یک اشتباه رایج این است که تبلیغات به صورت ژنریک انجام گیرد که به زبان مشتریان هدف صحبت نکند و توجه آن ها را جلب نکند.
برای یک کمپین تبلیغاتی موفق باید مشتریان هدف تعیین گردند و اطمینان حاصل شود که کمپین تبلیغاتی در حال اجرا به صورت متمرکز با آن ها صحبت می کند.
۲- مزیت رقابتیتان را پررنگ تر جلوه دهید
یکی از کلید های موفقیت در یک طراحی کمپین تبلیغاتی تاکید بیشتر بر موفقیت های شرکت است- آن دسته از عواملی که موجب مزیت رقابتی شرکت گردیده است.- بسیاری از کمپین های تبلیغاتی هوشمندانه اجرا می گردند اما در معرفی صحیح مزایا و ویژگی های برتر محصول یا خدمت شکست می خورند.
تنها در صورتی یک کمپین تبلیغاتی برای مشتریان بالقوه ارزش ایجاد می نماید که با دقت بر مزایای محصول تاکید کرده باشد.
۳- تصویر برندتان را در ذهن ها ثبت نمایید
کمان لوگوی مک دونالد را حتی در شرایطی که یک فرد با سرعت بالا در حال عبور از یک بزرگراه باشد تشخیص می دهد. محصولات بسیار زیادی هستند که از طریق لوگو یا بسته بندیشان به سرعت در ذهن افراد شناخته می شود. متاسفانه بسته بندی مقوله است که اکثر شرکت های ایرانی در آن ضعیف عمل نموده اند. تصویر برند بسیار حائز اهمیت می گردد وقتی که در کمپین تبلیغاتی و اقدامات ترویجی یک محصول استفاده می شود. بسیاری از شرکت های تبلیغاتی اقدام به ساختن یک تصویر مستمر که در ذهن مخاطب ثبت گردد نمی نمایند و با این کار شانس تاثیر گذاری عمیق بر چشم انداز محصول در ذهن مشتریان را از دست می دهند.
۴- باید هزینه نمایید تا درآمد کسب کنید
راه های فراوانی برای پس انداز پول های شرکت وجود دارد اما کمپین تبلیغاتی جای مناسبی برای صرفه جویی در هزینه ها نیست؛ چرا که این امر مستقیما بر فروش و سودآوری شرکت تاثیر می گذارد.
کمپین تبلیغاتی موفق هزینه بر است؛ چرا که نتیجه بخش خواهد بود.
۵- در مکان مناسب تبلیغ نمایید
افراد طراح کمپین تبلبغاتی باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که مجله مورد علاقه یا برنامه رادیو و تلویزیون مورد علاقه آن ها شاید رسانه مورد علاقه مخاطبین هدف کمپین تبلیغاتی آن ها نباشند.
قبل از انتخاب رسانه تبلیغاتی باید مخاطبین هدف دقیقا شناسایی شوند تا مشخص گردد بیشتر چه چیزهایی را می بینند، گوش می کنندو مطالعه می کنند تا بدین وسیله بتوان رسانه صحیح کمپین تبلیغاتی را انتخاب نمود.
پس از آن با تبلیغات در رسانه های انتخاب شده می توان اطمینان خاطر داشت که مخاطبین هدف بیشتری در معرض کمپین تبلیغاتی قرار گرفته اند.
۶- اجازه ندهید بودجه شما کمپین تبلیغاتی شما را هدایت نماید
اگر بودجه تبلیغات مثلا ماهانه ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود، این صرفا از منظر حسابداری است. مدیر تبلیغات هوشمند نباید با دید حسابداری به این بودجه بنگرد و دقیقا بر اساس دوره های مالی حسابداری از این بودجه استفاده نماید.
۷- تنوع ایجاد نمایید
بسیار رایج است که شرکت های بزرگ بر اساس قیمت و نرخ بازگشت سرمایه بهترین مکان برای تبلیغات را انتخاب می نماید و توقف می کنند. در حالی که مانند هر سرمایه گذاری دیگر منطقی نیست که همه تخم مرغ ها در یک سبد گذاشته شود. بهتر است بودجه کمپین تبلیغاتی به نحوی گسترده مصرف گردد که گستره ای از رسانه های متفاوت که مناسب با بودجه و مخاطبین هستند، انتخاب شوند.
۸- تلاش نکنید همه چیز برای همه کس باشید !
هیچ محصول و خدمتی مناسب همه افراد نیست.برخی کسب و کارها به اشتباه تلاش می کنند تا به همه بازار دست یابند. معمولا این شیوه مثمرثمر واقع نمی شود. برای موفقیت در یک طراحی کمپین تبلیغاتی باید مخاطبین آن کمپین تعیین گردند و تلاش شود برای آن بازار خاص همه چیز را فراهم نمود.
۹- قبل از هر چیز تبلیغاتتان را آزمایش نمایید
اگر زمان و یا سرمایه کافی وجود داشته باشد یکی از بهترین شیوه های آزمون اثربخشی تبلیغات استفاده از گروه های تمرکز است(Focus Group) آیا آن ها مفهوم و پیام آن کمپین تبلیغاتی را از دریافت نموده اند؟آیا تبلیغاتی که قصد اجرای آن وجود دارد مفهوم مد نظر را انتقال می دهد؟ اگر این طور نیست؛ نظر آن ها در خصوص انتقال بهتر مفهوم و شیوه اجرای اثربخش پرسیده شود. راه های ارزان قیمت تر دیگری نیز وجود دارد. مانند: توزیع پرسشنامه.
باید ها و نباید های طراحی کمپین تبلیغاتی
بسیار آسان است که از مشتریان جدید پرسیده شود اسم برند را از کجا شنیده اند و با آن آشنا شده اند. این ارزیابی کمک می نماید تا مشخص گردد کدام بخش از کمپین تبلیغاتی اثربخشی بیشتری داشته است و کدام رسانه سودآورترین فرصت برای شرکت محسوب می گردد.
تبلیغات بیش از استعداد به عناصری مثل هوشمندی و نظم نیاز دارد. کمپینهای تبلیغاتی شما ممکن است در نهایت خلاقیت طراحی شده باشند اما اگر این کمپینها از عناصری مثل پیام واضح، انتخاب درست مخاطب هدف و دکمهی CTA بیبهره باشند، قطعا نتایج مطلوبی را به همراه نخواهند داشت. یا حتی ممکن است شما خود را در مواجهه با کمپینی ببینید که توانسته موجب آشنایی تعداد زیادی از مخاطبان جدید با کسب و کار شود، اما نرخ تبدیل آن (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) بسیار پایین بوده. امروز میخواهیم در مورد ۸ ترفندی صحبت کنیم که با کمک آنها میتوانید اثرگذاری کمپینهای تبلیغاتیتان را افزایش دهید.
بخوانید: ایده پردازی کمپین رسانه ای چگونه است؟
۱. دنبالهرو نباشید
بسیاری از افرادی که قصد کارهای تبلیغاتی دارند، در ابتدا منتظر میمانند تا ببینند رقیبانشان چه کاری انجام میدهند تا آنها هم طوطیوار همان کارها را تکرار کنند. این افراد با این پس زمینهی ذهنی دست به تبلیغات میزنند که رقیبان همیشه از آنها هوشمندتر هستند و خود را از پیش باخته میدانند.
در تبلیغات اگر میخواهید موفق باشید باید برند خود را متمایز کنید، نقاط قوت خود را بشناسید، مخاطبان هدف را شناسایی کنید و برندی را خلق کنید که با مفهوم و مرتبط و البته مهمتر از همه منحصر به فرد باشد. هیچ کسی با دنبالهروی از دیگران موفق نمیشود. به قول مولوی:
۲. وبسایت را فراموش نکنید
بسیاری از کسب و کارها در کمپینهای تبلیغاتیشان فقط روی خدمات و تلاشهایشان در زمینههای مختلف تمرکز میکنند و بطور کامل از یاد میبرند که آنها یک وبسایت نیز دارد. اگر وبسایتتان به یک بازبینی اساسی نیاز دارد، پیشنهاد میکنیم که کمپین تبلیغاتیتان را تا بعد از رفع مشکلات وبسایت به تعویق بیاندازید. در دنیای امروز و با توجه به افزایش دسترسی افراد به اینترنت، مشتریان اغلب از راههای اینترنتی و مشخصا وبسایت یک کسب و کار، با آن ارتباط برقرار میکنند و آشنا میشوند. اگر وبسایتتان از مد افتاده و کهنه به نظر برسد، قطعا تاثیری جدی در برداشت اول مخاطب از کسب و کار خواهد داشت.
در ابتدا اطمینان حاصل کنید که وبسایت با برند در یک راستا قرار دارند و وبسایت میتواند کاتالیزگر طراحی کمپین تبلیغاتی باشد. در واقع وبسایت باید بتواند بصورت مختصر و خلاصه، برند و محصول را به مخاطب توضیح دهد و فرآیند خرید محصول یا دریافت سرویس نیز باید در نهایت سهولت طراحی کمپین تبلیغاتی انجام شود. البته در نهایت فراموش نکنید که بصورت دائمی تستهای عمکلرد را روی وبسایت اجرا کنید و اطمینان حاصل کنید که تمامی بخشهای وبسایت مثل حسابهای کاربری، خرید و … به درستی کار میکنند و مشکلی در آنها وجود ندارد.
۳. تبلیغات را در مکانهای صحیح انجام دهید
دنیای تبلیغات بصورت دائم در حال تغییر است. اما این تغییر دائمی به این معنا نیست که هر ابداع جدید در دنیای تبلیغات، میتواند برای کسب و کار شما مناسب باشد. برای مثال میتوان به کدهای QR اشاره کرد. کدهای QR برای مدتی یکی از داغترین روشهای تبلیغاتی محسوب میشدند. اما به نظر شما امروزه چقدر کدهای QR کاربرد دارند؟ کدهای QR برای وقتی که میخواهید به مخاطب اطلاعاتی اضافی بدهید، میتواند یکی از گزینههای روی میز باشند. اما این کدها قطعا برای همهی مواقع کاربرد ندارند.
از دیگر موارد میتوان به سرویس فوراسکوئر اشاره کرد. این سرویس برای نمایش موقعیت مکانی کاربرد دارد. مانند کدهای QR، فوراسکوئر نیز برای مدتی جزو ترندهای بازاریابی و تبلیغات محسوب میشد. اما امروزه فقط با نگاهی گذرا به تبلیغات آنلاین شاید به سختی بتوان ردپایی از فوراسکوئر را یافت. به عنوان یک مدیر، شما در برابر سرویسهایی که برای کسب و کارتان استفاده میکنید، مسئول هستید و باید متناسبترین کانال را برای بازاریابی و تبلیغات شناسایی کنید. کانالی که انتخاب میکنید باید با اهداف سازمان در یک راستا باشد و دستیابی به هدفهای سازمانی را سهولت ببخشید.
بخوانید: داستان کمپین های تبلیغاتی استیو جابز
۴. مزایا را شناسایی کنید
افراد محصول را نمیخرند. آنها بهای مزیتی که در ازای خرید این محصول نصیبشان میشود را میپردازند. برای مثال، افراد برای «ایربگ» یا «ترمزهای دیسکی» یک خودروی مرسدس بنز پول نمیدهند. افراد خودروهای مرسدس را میخرند، زیرا در آنها احساس امنیت میکنند. پیش از ارائهی یک محصول یا سرویس به بازار، به این فکر کنید که محصول شما چه چیزی را به داشتههای مشتری اضافه خواهد کرد. آیا باعث صرفهجویی در زمان آنها خواهد شد؟ آیا زندگی را برایشان آسان خواهد کرد؟ اگر تبلیغات را با عنصر مزیت آمیخته کنید، قطعا نتیجه خواهید گرفت.
۵. تعریفتان از مشتری هدف را بازبینی کنید
تعریف صحیح مشتری هدف چیزیست که بسیاری از کسب و کارها در آن دچار مشکل میشوند و حتی بسیاری از آنها نیز به همین دلیل شکست میخورند. مشتریان یک کسب و کار از طیفهای مختلف افراد جامعه هستند و قطعا یک رفتار مشابه را برای استفاده از یک سرویس یا خرید یک محصول از خود بروز نمیدهند. قبل از راهاندازی یک کسب و کار، باید مشتریان بالقوهای که احتمال دارد به سراغ سرویس یا محصول شما بیایند را شناسایی کنید و مذاکرات مقدماتی را با آنها انجام دهید.
اگر سرویس یا محصولی که ارائه میدهید به افراد عادی جامعه مرتبط میشود، باید مشتریان را براساس فاکتورهای مثل سن، جنسیت، محل زندگی و… طبقهبندی کنید.
۶. اهداف و انتظاراتتان را مشخص کنید
اگر از ابتدا، اهداف و انتظاراتتان را بصورت واضح و شفاف از راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی بیان کنید، قطعا شانس موفقیت طراحی کمپین تبلیغاتی افزایش مییابد. قبل از اجرای یک کمپین تبلیغاتی، باید برای خود بصورت واضح مشخص کنید که هدفتان از راهاندازی این کمپین چیست و در ازای وقت و هزینهای که روی این کمپین صرف میکنید، انتظار چه نوع بازخوردی را دارید.
اهداف اولیه میتواند تاثیر بسیار زیادی روی نحوه اجرای کمپین داشته باشد. برای مثال اگر هدفتان از راهاندازی یک کمپین، صرفا آگاهی دادن به مخاطب در مورد یک محصول یا سرویس جدید است، در این حالت نرخ تبدیل فاکتور مهمی محسوب نمیشود. زیرا در این مرحله شما فقط میخواهید مخاطبان بدانند شما سرویس یا محصول جدیدی را ارائه کردهاید. اما اگر میخواهید که محصول یا سرویستان را به فروش برسانید، در این صورت باید نحوه اجرا و اجزای تشکیل دهنده طراحی کمپین تبلیغاتی را متناسب با این هدف در کنار هم بچینید.
۷. مخاطب را با تغییرات مداوم گیج نکنید
بعضی از کسب وکارها فکر میکنند که برای تازه بودن باید هرساله مواردی مثل طراحی سایت، رنگهای مورد استفاده در تبلیغات و … را تغییر دهند. در این صورت، ساخت یک برند قوی امکانپذیر نخواهد بود. برای مثال شرکتی مثل ایرانسل را در نظر بگیرید. رنگ مورد استفادهی این برند «زرد» است و این شرکت، رنگ زرد را در تمامی تبلیغات خود استفاده میکند. در واقع رنگ زرد به عنوان نماد ایرانسل شناخته میشود. اما اگر بخواهم دقیقتر بگویم، منظور من این نیست که نباید به هیچ عنوان به فکر تغییر باشید. تغییر برای جذب مخاطب جدید یک ضرورت است و در مواقعی که احساس نیاز کردید، در انجام تغییرات لازم درنگ نکنید. وفاداری به هیچ عنوان نقطهی مقابل خلاقیت محسوب نمیشود. منظور اصلی این است که برند شما باید در تبلیغات مختلف و در مکانهای گوناگون برای مخاطب قابل شناسایی باشد.
اگر به تبلیغات شرکت «اپل» نگاهی داشته باشیم، میبینیم که عناصری مثل سادگی و هوشمندی همیشه در آنها رعایت میشود. عناصری که اپل در محصولاتش نیز از آنها استفاده میکند. با اینکه حدود ۴۱ سال از عمر کمپانی اپل میگذرد، اما برند و شخصیت آن در طول زمان بدون تغییر باقی مانده است.
۸. متفاوت باشید
متفاوت بودن و ایجاد تمایز بین خود و رقبا یکی از بهترین روشها برای جذب مخاطب است. مشتریان شاید به سختی بتوانند تفاوتهای بین کسب و کارهای مختلف را تشخیص دهند اما ایجاد تمایز همیشه بهترین راه برای جلب نظر مخاطب بوده، هست و خواهد بود. کسب و کارها باید یاد بگیرند که در طراحی کمپین تبلیغاتی ، خود را محدود نکنند. خلاقیت بهترین چاشنی است که میتوانید در طراحی کمپین تبلیغاتی استفاده کنید. کسب و کارهای زیادی وجود دارند که با وجود بودجهی کم تبلیغاتی و صرفا با تکیه بر عنصر خلاقیت، نتایج خیره کنندهای کسب کردهاند.
بخوانید: این نکات کمپین شما را بهینه می کند.
حقیقت این است که یک تبلیغ متفاوت و سرگرمکننده بیش از هرچیزی در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. بگذارید مثالی بزنم. حتما شما هم تبلیغ شرکت «ایران رادیاتور» با عنوان «پشتم گرمه» را دیدهاید. این تبلیغ در مدت زمان کوتاهی، بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفت و ویدئوی آن در یوتیوب و آپارات، هزاران بار دیده شد. خلاقیت در طراحی کمپین تبلیغاتی همیشه نتایج شگفتانگیزی را به همراه داشته است. از آن غافل نشوید.
هشت موردی که در بالا خواندید، از مواردی هستند که با در نظر گرفتن آنها در هنگام طراحی کمپین تبلیغاتی ، میتوانید طراحی کمپین تبلیغاتی با اثرگذاری بیشتر خلق کنید. اگر در زمینهی اجرای کمپینهای تبلیغاتی تجربهای دارید، آن را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران وبلاگ فرنیان به اشتراک بگذارید.
نظر خود را درباره مقاله طراحی کمپین های تبلیغاتی بنویسید.
نظرات و سوالات کاربران