این مهارت ها برای یک استراتژیست محتوا ضروریست
عملی و اجرایی شدن موفق استراتژی محتوا یکی از سخت ترین کارها برای برندها می باشد. براساس آمارها تنها ۳۵ درصد کارشناسان مارکتینگی که تجارتشان B2C است، اذعان داشتهاند که استراتژی محتوایشان «کاملا» یا «بسیار» موفقیتآمیز بوده است. برندهایی که تصمیم گرفتهاند که استراتژیست محتوا داشته باشند با سایر برندها یک تمایز دارند؛ آنان فردی را دارند که فرآیندها را رهبری و مدیریت میکند. در این پست شما مهارتهای لازم برای استراتژیست محتوا شدن را خواهید آموخت.
وظائف استراتژیست محتوا چیست؟
در ابتدا به صورت خلاصه و اجمالی به این میپردازیم که استراتژیست محتوا در واقع چه کار میکند. توجه داشته باشید که گرچه وظائف استراتژیست محتوا در سازمانهای مختلف متفاوت است اما تعدادی از وظائف آنها ثابت است که در لیست زیر آورده شده است. البته وظایف استراتژیست محتوا تنها به لیست زیر محدود نخواهد شد.
تعیین مشخصات محتوای مناسب براساس جامعه هدف برند
تعیین استراتژی و بهبود دادن شرایط تولید و پخش محتوا
پشتیبانی از استراتژی بازاریابی محتوا در سازمان
تعیین دستورالعمل برای تمام محتوای تولیدی سازمان
بخوانید: ۵ استراتژی دیجیتال مارکتینگ که به شما کمک می کنند!
تعیین استراتژی نشر و اصلاح محتواهای تولیدی. به نحوی که تمام محتواهای خروجی سازمان از ساختاری یکسان و متقاعدکننده برخوردار باشند.
ارزیابی و تحلیل بازخورد محتواهای خروجی با در نظر گیری اصول بازاریابی محتوای برند سازمان
برای استراتژیست محتوا شدن باید حداقل پنج سال تجربه کار در فضای دیجیتال به عنوان تولید کننده محتوا و ویراستار محتوا داشته باشید. داشتن مدرک کارشناسی نیز از ملزومات است. استراتژیست محتوا میتواند در رشتههایی مانند ادبیات، نویسندگی، روزنامهنگاری، علوم ارتباطات، مارکتینگ و مدیریت اطاعات تحصیل کرده باشد.
مهارتهای روزانهای که استراتژیست محتوا نیاز دارد چیست؟
داشتن مهارتهایی که در ادامه به آنها میپردازیم برای استراتژیست محتوا شدن بسیار سودمند است. بررسی کنید که کدام یک از این مهارتها را دارا هستید و فاقد کدام مهارت هستید؟
مهارتهای کپیرایتینگ
اگر نتوانید مطالب خوبی بنویسید موفقیت شما در برنامهریزی و ترویج محتوا اهمیت نخواهد داشت. فرآیند نوشتن مهمترین بخش از بازاریابی محتوا است. بسیار اهمیت دارد که از کسی که مطالب و محتوا شما را مینویسد شناخت داشته باشید چه این کار در درون سازمان شما صورت بگیرد و چه برونسپاری شده باشد شما باید مطمئن باشید که نویسنده شما با اصول کسبوکار شما آشنایی کامل دارد. شما به مهارت کپی رایتنیگ بسیار قوی نیاز دارید تا بتوانید محتوای تولیدی سازمانتان را طراحی، ویراستاری و برنامهریزی کنید. حتی اگر به صورت روزانه نمینویسید نیاز دارید که خودتان را ارتقا بدهید و بتوانید زمانی که لازم هست دست به قلم شوید و بدانید چه نوشتههایی مخاطب را جذب میکند و چه نوشتههایی در جذب مخاطب ناکام است.
توانایی دیدن یک تصویر کلی و جامع و ساختن خط داستان برای یک وبسایت و یا یک کمپین یکی از توانایی مهم برای استراتژیست محتوا است. برای رسیدن به این هدف در وبسایتها معمولا باید به چیدمان محتوای موجود در سایت توجه شود. شناخت محل مناسب قرارگیری محتوا و نحوه عملکرد محتوا در مکان تعیین شده حائز اهمیت است. در کمپینها تحقیق در مورد الگوی ذهنی مصرفکننده ضروری است. استفاده از نتایج تحقیقات باید برای تصحیح و بهبود نحوه انتقال پیام به مخاطب استفاده کرد.
مهارتهای ارائه محتوا
پس از آن که محتوا شما تولید شد و مورد تایید قرار گرفت باید تصمیم بگیرید که محتوای تولیدی به چه صورتی به مخاطبین و مشتریان شما ارائه شود. هر نوع محتوای تولیدی (ویدیو، ایبوک، دستورالعمل و…) میتواند مخاطب خاص خود را داشته باشد و وابسته به شما است که براساس تحلیل و پژوهش و تجربه کدام را انتخاب کنید. بهتر است که هم محتوای با حجم زیاد و طولانی و هم محتوای کوتاه تولید کنید؛ عنوانهای جذاب و گیرا انتخاب کنید و در انتخاب عکس وسواس به خرج دهید.
بخوانید: چگونه استراتژی تولی محتوا داشته باشیم؟
مهارت انتشار محتوا
پس از این که محتوا شما تولید شد شما به مهارتهایی نیاز دارید که محتوای تولیدی را در معرض مخاطبینتان قرار دهید. شما باید با سایر کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در تیمتان همکاری کنید تا بهترین کانال نشر محتوا را انتخاب کنید. یک پست ساده وبلاگ میتواند کشش بسیار زیادی ایجاد کند اگر شما موضوعتان را به دقت گزینش کنید و بهترین راه را برای این که به دست مخاطبینتان برسد انتخاب کنید.
تجربه راه اندازی و مدیریت کمپین
به دشواری میتوان تصور کرد که بدون داشتن تجربه عملی چند ساله در راهاندازی و مدیریت کمپین بتوان مدیریت استراتژی یک کمپین را برعهده گرفت. برای استراتژیست محتوا واجب است که تجربه برنامهریزی و اجرا کمپینهای بازاریابی را داشته باشد. در کنار تجربههای عملی استراتژیست محتوا باید قدرت تحلیل و آنالیز کمپین را نیر دارا باشد.
توانایی کسب درآمد از محتوا
به جز شرکتهای رسانهای که با تولید و انتشار محتوا کسب درآمد میکنند سایر شرکتها با فروش محصولات و خدمات خود ارزشآفرینی میکنند. به عنوان یک استراتژیست محتوا شما باید برای کسب درآمد از محتوای تولیدی برنامه داشته باشید و این موضوع را به تیم اجرایی خود منتقل کنید که محتوای تولیدی در انتها باید منجر به فروش شود.
مهارتهای سازمانی و مدیریتی
داشتن مهارتهای مدیریتی و ارتباطات سازمانی برای استراتژیست محتوا امری ضروری است. دانش مدیریت پروژه و زمانبندی از اهمیت بهسزایی برخوردار است. پیگیری و مدیریت پروژهها و ساماندهی ارتباط با سهامداران و سایر دپارتمانهای سازمان نکته اساسی برای مدیریت بودجه است.
در طول یک روز عادی استراتژیست محتوا باید با در جلسات مختلفی با تیمهای گوناگون سازمان شرکت کند و در مورد پروژههای جاری و برنامههای آینده سازمان به گفتوگو بپردازد. استراتژیستهای محتوا معمولا با متخصصین شبکههای اجتماعی، طراحان گرافیک، متخصصان UX، متخصصان بازاریابی به تعامل میپردازند تا به تولید محتوای مناسب بینجامد. به همین سبب کمبود مهارتهای ارتباطی و مدیریتی میتواند بسیار آسیبزا باشد.
تواناییهای ویراستاری
پیش از این گفتیم که برای استراتژیست محتوا ضروری است که مهارت ویراستاری را دارا باشد اما این موضوع فراتر از کوتاه کردن جملات و بهبود عبارات است. این وظیفهی استراتژیست محتوا است که ممیزیهای لازم را در مورد محتواهای تولیدی اعمال کند. این که کدام محتوا مناسب است؛ کدام باید بهبود یابد؛ یا کدام باید کنار گذاشته شود بر عهده استراتژیست محتوا است.
ذهن تحلیلگر
امروزه دسترسی به اطلاعات بسیار آسان شده است و کارشناسان بازاریابی به راحتی به انبوهی از اطلاعات دسترسی دارند. اما این که چه طور باید با اطلاعات برخورد کرد موضوع متفاوتی است. به عنوان یک استراتژیست محتوا شما باید الگوها و روندهای اطلاعات را شناسایی کنید و نتایح اثربخشی را استخراج کنید. شاید پستهای وبلاگ شما از پستهای فیسبوک شما موثرتر باشند، در حالی که ویدیوهای شما در ایسنتاگرام بهتر نتیجه بگیرند. شاید پستهایی با طول ۱۵۰۰ واژه برای شما مناسب باشد و بهترین زمان انتشار مطلب برای شما صبح باشد.
توانایی جلب موافقت و رضایت اکثریت
به عنوان استراتژیست محتوا شما سخنگوی محتوای برندتان هستید. هیچ کس در هیئت مدیره شغل یا وظیفه ی شما را ندارد. این وظیفه شما به عنوان استراتژیست محتوا است که اهمیت بازاریابی محتوا را در سازمانتان تعیین کنید و فواید بسیار آن را به تصمیمگرندگان سازمانتان نشان دهید.
ویژگیهای مورد نیاز برای شغل استراتژیست محتوا
مهارتها را میتوان آموخت اما ویژگیهای شخصیتی را باید پرورش داد. مدیران منابع انسانی به دنبال افرادی هستند که ویژگیهای زیر را دارا باشند.
به اهداف و بازار هدف برند اهمیت دهد
یک استراتژیست محتوا ماهر اطلاعات بسیار زیادی در مورد اهداف و بازار هدف برند خود دارد. به برنامههای بلند مدت و کوتاه مدت سازمان آگاه هست. اگر شما به اندازه کافی نسبت به سازمان خودتان مشتاق و مایل نیستید استراتژیست محتوا احتمالا شغل مناسبی برای شما نخواهد بود.
بخوانید: قالب استراتژی محتوا که برای شما واجب است!
توجه به جزییات
استراتژیست محتوا باید توانایی منحصر به فرد دیدن تصویر کلی مسیر هدف در حین دیدن کوچکترین جزییتات داشته باشد. استراتژیست محتوا نیاز دارد که تمام پروژهها بر طبق زمانبندی جلو ببرد بدون این که از کیفیت آنها کاسته شود. این ویژگی شخصی جندان اکتسابی نیست اما اشخاص میتوانند تمام تمرکز خود را برای توجه به جزییتات به کار برند.
توانایی کار زیر فشار
استراتژیست محتوا بودن کار بدون فشار و دغدغه نیست. مدیریت پروژههای استراتژیک تحت زمانبندی فشرده میتواند کاری طاقتفرسا باشد. آموختن خونسرد و آرام ماندن زیر فشار کاری بالا و اجرای منظم کمپینها با وجود سختیها موجود توانایی فردی هست که ارزش بسیار بالایی دارد. انعطافپذیری در شرایط سخت و غیرقابل پیشبینی بسیار مهم است.
اگر مقاله مهارتهای یک فرد برای استراتژی محتوا برایتان مفید بوده کامنت بگذارید!
منبع: ویرگول
نظرات و سوالات کاربران