چرا تبلیغات دیجیتال در دنیای امروز جایگاه مهمی دارند؟
دنیای دیجیتالی امروزه درتمامی جنبه های زندگی وکار افراد توسعه پیدا کرده است و استفاده از ابزارهای دیجیتالی یکی از الزامات اصلی زندگی هر فردی شده است.
دراین میان ضریب نفوذ بالای اینترنت در ایران با عددی حدود ۷۴ درصد، توسعه استفاده از ابزارهای دیجیتالی شخصی همراه با ویژگی های منحصربفرد این ابزارها از قبیل شخصی بودن، در دسترس بودن، قابلیت انتخاب مخاطبان هدف، تعاملی بودن، قابلیت سنجش اثربخشی و در نهایت هزینه پایین اطلاع رسانی و تبلیغات دیجیتال در آنها، این رسانه های دیجیتالی را تبدیل به یکی از مهمترین و اثربخش ترین رسانه های تبلیغاتی نموده است.
هر چند که روندهای تبلیغات در جهان حاکی از این است که امروزه، رسانه های دیجیتالی تبدیل به یکی از مهمترین رسانه تبلیغاتی شرکت ها شده است و شرکت ها برنامه های تبلیغات دیجیتال گسترده خود را در حال برنامه ریزی و اجرا دارند، لذا گاهی شرکت ها قادر به بهره گیری مناسب از این رسانه های نوین و ارزشمند نمی باشند.
بخش عمده این مشکلات را می توان در عدم برنامه ریزی و پیشبرد موضوع در قالب کمپین های تبلیغات دیجیتال جامع، عدم توجه به ویژگی ها و الزامات خاص این رسانه های دیجیتالی و در نهایت توجه اندک به تعریف دقیق بازار هدف و بهره گیری از ویژگی های هدفمندسازی رسانه ها عنوان نمود.
بخوانید: از ساخت تیزر تیلیغاتی چه می دانید؟ |
از این رو شکی نیست که توجه به توسعه دانش کاربردی تبلیغات دیجیتال و آشناسازی مدیران شرکت ها با نحوه برنامه ریزی و اجرای کمپین های تبلیغاتی دیجیتالی هدفمند، بایستی مورد توجه خاص قرار گیرد. در این راستا می توان مراحل پایه ای زیر را برای پیشبرد کمپین های تبلیغات دیجیتال هدفمند با اثربخشی بالا پیشنهاد نمود:
اهداف خود را از تبلیغات دیجیتالی به صورت دقیق مشخص نمایید. به اصطلاح تعیین کنید این کمپین تبلیغاتی قرار است چه مشکلاتی را حل نموده یا شما را در رسیدن به چه اهداف کسب و کاری یاری نماید. فراموش نکنید تعیین دقیق اهداف کمپین تبلیغاتی شما، اولین و مهمترین اقدام شما در توسعه یک کمپین اثربخش خواهد بود.
پیشرانه و مبنای هویت دیجیتال خود را استراتژی برند قرار دهید. هماهنگی میان هویت دیجیتالی شما با استراتژی برند، ضمن تقویت جایگاه برند شما در بازار، موجب ایجاد هم افزایی در انتقال پیام شما به مخاطبان بازار هدف خواهد شد. ضمن اینکه تبلیغات برندینگ می تواند با بالا بردن اعتبار حرفه ای شما، جایگاه شما را در بازار تقویت نموده و بر روند توسعه فروش شما در بازار هدف بیفزاید.
مخاطبان خود را به درستی شناسایی و تعریف نمایید. تعیین و کسب شناخت مناسب از بازار هدف، یکی از مهمترین اقدامات شما در طراحی و پیشبرد یک کمپین تبلیغات دیجیتال موفق خواهد بود. لذا بر اساس معیارهای بخش بندی مناسب، بخش های بازار را تعریف کرده و سپس سعی کنید تا شناخت مناسبی را از هر بخش به دست آورید. توسعه پروفایل شخصیتی خریداران یکی از بهترین ابزارهای شما برای شناخت مشتریان بازار هدف خواهد بود.
کمپین تبلیغات دیجیتال
پیام خود را به درستی تعریف و به صورت خلاقانه ای توسعه دهید. مهمترین چیزی که از شما در بازار منتشر خواهد شد، پیام تبلیغاتی شما خواهد بود. توجه به مخاطبان، بهره گیری از خلاقیت در توسعه پیام و نیز استفاده از قدرت تعاملی رسانه های دیجیتال، بایستی از مهمترین توجهات شما در توسعه یک پیام خلاقانه مناسب خواهد بود.
رسانه های دیجیتال خود را بر اساس عوامل بالا تعیین نمایید. در فضای دیجیتال شما این امکان را دارید تا بر اساس جامعه هدف، مخاطبان و پیام طراحی شده، از رسانه های مناسب بهره ببرید. لذا با بهره گیری از امکانات و قدرت رسانه های دیجیتال، هدفمندی و دسترسی مناسب به مخاطبان بازار هدف را در بالاترین سطح به اجرا بگذارید. همچنین با برنامه ریزی مناسب رسانه های دیجیتالی، مسیر دستیابی به اهداف تعیین شده برای کمپین را هموار نمایید.
بودجه تبلیغات دیجیتال خود را تعیین نمایید. اصولاً هزینه های تبلیغات در رسانه های دیجیتالی به قدری پایین است که بعید است شرکتی، حتی شرکتهای متوسط و کوچک، محدودیتهای بودجه ای خاصی در این زمینه داشته باشند. با اینحال لازم است تا بودجه بندی کمپین خود را به دقت مشخص نمایید.
بخوانید: چرا ساخت تیزر تبلیغاتی برای معرفی شرکت ها مهم است؟ |
کمپین تبلیغات دیجیتال خود را به دقت ارزیابی نمایید. به منظور توسعه کمپین های اثربخش، لازم است تا پس از انجام هر کمپین، اثربخشی هر کمپین بر اساس اهداف تعیین شده مورد ارزیابی قرار گیرد. قابل ذکر است رسانه های دیجیتال، معیارهای قابل سنجشی از عملکرد کمپین در حوزه مشتریان به شما ارائه می نمایند و قدرت ارزیابی شما را از کمپین های اجرا شده، بالا می برند.
لیدهای ایجاد شده را به دقت و بر اساس اهداف کمپین رصد نمایید. تبلیغات، تازه ابتدای راه است و این شما هستید که با تدوین برنامه های مناسب می توانید لیدهای (سرنخ های فروش) ایجاد شده را توسعه داده و به فروش تبدیل کنید و از منافع آنها در بلند مدت بهره مند شوید. لذا با توسعه برنامه مدون در حوزه ارتباط با مشتریان، لیدهای ایجاد شده را در مسیر فروش پیش برده و اثربخشی کمپین را نیز در بلندمدت بسنجید.
ابزارهای تبلیغات دیجیتال
یکی از ابزارهای تبلیغات دیجیتال، بنرهای تبلیغاتی آنلاین است. اصلیترین نقطه قوت بنرهای آنلاین که در تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرند، این است که میتوانند پیامها را به سرعت برحسب شرایط تغییر دهند و به عبارت بهتر، پیامها را با شرایط فوری، انطباق دهند.
مزایای تابلوهای دیجیتالی
– تبلیغات و پیامها میتوانند به سرعت تغییر کنند و مشتریان به این ترتیب میتوانند در معرض تبلیغات جدید، مرتبط و منعطف قرار گیرند.
– تبلیغات مختلف میتوانند به سرعت به روز شوند، بیآنکه نیازی به هزینه فیزیکی در قبال تغییر تبلیغ باشد.
– کاربرد اصلی بنرهای تبلیغاتی آنلاین شبکه دیجیتال (DSNS) در عرصه تبلیغات در نقطه خرید است. در چنین نقاطی تبلیغاتکنندگان نیاز به این دارند که کالاها و خدماتشان به طرزی پیوسته معرفی شود.
– انعطاف شبکههای تابلوهای دیجیتال باعث میشود تا تبلیغات نسبت به مشتریان مختلف از حساسیت لازم برخوردار باشد. به عنوان مثال با اتکا به این شبکه میتوان زمان مورد نظر مشتری را برای خرید در نظر گرفت. تابلوهای تبلیغاتی پلاسما یا LED در مراکز کوچک و بزرگ خرید که شلوغ هم هستند، نصب میشود و در فضاهای اداری فروشگاهها به گونهای قرار میگیرند در معرض دید همه باشد.
بخوانید: ساخت تیزر تبلیغاتی و موشن گرافیک |
منافع تابلوهای تبلیغاتی شبکهای دیجیتال فراتر از تبلیغات بوده و میتواند به عنوان یک ابزار آموزش در محل کار هم عمل کند، به گونهای که هم کارکنان و هم مشتریان بتوانند از رویدادهای در حال وقوع در فروشگاه خبردار شوند و هم فرضا بدانند خرید خود را از چه مکانی دنبال کنند و یا کدامیک از راههای خروج از مراکز خرید خلوت تر است.
وب سایت
تبلیغات دیجیتال چیست؟سایت یکی دیگر از ابزارهای تبلیغات دیجیتال است که برای محتوای آن این سوالاتی مطرح است که آیا محتوای سایت دقیقا مرتبط با خدمات و محصولات شما است ؟ محتوای شما چه ارزشی را برای بازدید کنندگان ایجاد می کند ؟ دید هوشمندانه ارائه محتوا در بازاریابی محتوا باعث می شود تا مشتری را هوشمندانه به سمت محصول یا خدمات هدایت شود، بازاریابی محتوا در تبلیغات دیجیتال هنر برقراری ارتباط با مشتریان حقیقی و بالقوه بدون امر فروش است.
بازاریابی محتوا، یک بازاریابی بدون توقف است در بازاریابی محتوا در تبلیغات دیجیتال به جای عرضه تهاجمی محصولات یا خدمات، شما اطلاعات را به خریداران خود تحویل میدهید که آنها را هوشمندتر میکند. ماهیت این استراتژی محتوایی این باور است که اگر ما به عنوان یک کسبوکار، به خریداران اطلاعات نامتناقض، مداوم و ارزشمند تحویل دهیم، این خریداران در آخر با انجام خرید و وفاداری به ما پاداش خواهند داد.
رسانه های اجتماعی
بی شک یکی از تاثیرگذارترین موضوعات بازاریابی، تبلیغات آنلاین رسانه های اجتماعی مجازی هستند با افزایش تعداد شبکه اجتماعی و همچنین تخصصی شدن آنها، بازاریابی دیجیتال در این شبکه ها رویکرد تازه ای پیدا کرده است. به دست آوردن ترافیک وب سایت و یا کسب توجه به یک موضوع از طریق رسانه های اجتماعی است.
تبلیغات دیجیتال چیست؟برنامههای بازاریابی شبکههای اجتماعی معمولا تمرکز بر تلاش برای ایجاد محتوایی دارند که بواسطه آن بتوانند توجه مخاطبین را در آن پلتفرمها جلب و خوانندگان را تشویق به اشتراکگذاری آن در بین شبکههای اجتماعی کنند.
تبلیغ دهان به دهان الکترونیکی منجر شده اشاره به هرگونه اظهارنظری دارد که مصرفکنندگان از طریق اینترنت به عنوان مثال وب سایتها، شبکههای اجتماعی، پیامهای فوری، فیدهای خبری در رابطه با یک رخداد، کالا، خدمات، برند یا شرکت به اشتراک میگذارند. زمانی که پیام اشاره شده از کاربری به کاربر دیگر پخش و برفرض پیچیده شود، چون از یک منبع شخص ثالت و موثق میآید، نتیجه آن شکل گیری نوعی بازاریابی و تبلیغات دیجیتال به دست آورده شده درعوض رسانه پولی، است.
نظرات و سوالات کاربران