insight در اینستاگرام به چه معناست ؟

کسب و کار در اینستاگرام

 

اینستاگرام (Instagram) یکتا از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است و بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد که یومیه بیش از ۹۵ میلیون عکس و فیلم را در آن به اشتراک می‌گذارند. با پروا به این آمار، بی گمان فرصت‌های طلایی در این شبکه‌ وجود دارد تا کسب‌وکارها بتوانند با مشتریان خویش وابستگی برپا کنند و گام‌های مثبتی در جهت رشد و افزایش فروش بردارند.
اینستاگرام نیز در چندماه پسین تغییرات زیادی را در زیر‌ساخت پلتفرم خویش ایجاد کرده است الی فضای مناسب‌تری را در همین زمینه برای کسب‌وکارها فراهم سازد. در این مقاله منظور داریم به تحلیلگر اینستاگرام Insight بپردازیم و شیوه به کارگیری این خاصیت را در بازاریابی اینستاگرام بررسی کنیم.

نقش اطلاعات در کسب‌وکار ما چیست؟

همه ما شیدا اطلاعات یا همان داده در دنیای وب هستیم. اطلاعات به ما کمک می‌کند کسب‌و‌کارمان را اغلب بشناسیم، اطلاعات باعث می‌شود مخاطبین خود را صحیح شناسایی کنیم و بداینم که چه فعالیت‌های دارند، کجا می‌روند و چه چیزهایی را برادر دارند.

امروزه شبکه‌های مجازی جزء ابهت از وب هستند و به هیچ وجه از این قاعده مستثنی نیستند، این همان علت اصلی علاقه ما به سرویس‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات است. با به کارگیری این افزارها می‌توانیم کانال‌های گوناگون بازاریابی را احتیاط نماییم و به سادگی تشخیص دهیم راهبرد جاری جوابگوی نیازهای کسب‌وکارمان هست یا خیر.

تحلیلگر اینستاگرام Insight چیست؟

اینستاگرام یک امکان فوق‌العاده به نام Insight یا همان تحلیلگر اطلاعات به کسب‌و‌کارها می‌دهد. همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید به تازگی این سرویس دگرگونی ها زیادی داشته و طی این دگرگونی ها اطلاعات جامع‌تری را در گزین کردن کاربر قرار می‌دهد. البته باید توجه داشت که در حال آماده این خاصیت فقط برای حساب‌های Business فعال است. بعد اگر پروفایل شما شخصی و یا حتی عمومی است ولی تا به حال به پروفایل بیزینس تبدیل نشده است نمی‌توانید از این سرویس کاربرد کنید.

چگونه اکانت خویش را Business کنیم؟

اگر هنوز پروفایل خود را به بیزینس تبدیل نکرده‌اید طی چند گام ساده این پیشه را انجام دهید:

۱. مطمئن شوید که پروفایل شما عمومی (Public) است. برای تبدیل پروفایل خصوصی به عمومی کافیست به تنظیمات اکانت اینستاگرام خود مراجعه کنید.
۲. در داخل پروفایل بر روی علامت چرخ دنده یا همان Settings کلیک کنید.
۳. در پایین صفحه مفتوح شده روی گزینه Switch to Business کلیک کنید.
۴. یک صفحه جدید مفتوح می‌شود که از شما مشخصات یک اکانت فیسبوک را می‌خواهد (پس باید یک اکانت شخصی فیسبوک داشته باشید) روشنگری اینکه اینستاگرام به خودی خود دارای سرویس تحلیل اطلاعات نیست و برای این پیشه از پیج بیزینس فیسبوک کمک می‌گیرد. شما با وارد کردن مشخصات یک اکانت حقیقی فیسبوک اکانت اینستاگرام‌تان را به آن اکانت متصل می‌کنید و در مرحله بعدی باید یک پیج فیسبوک را برگزیدن کنید. اگر در اکانت فیسبوک خود هیچ پیج بیزینسی ندارید می‌توانید در همان محل یک پیج جدید بسازید و به اکانت خویش متصل کنید. فراموش نکنید که هر پیج فیسبوک را تنها می‌توان به یک اکانت اینستاگرام متصل کرد.
۵. در مرحله بعدی باید مشخصات کسب‌وکار خویش را وارد کنید، ایمیل کاری، آدرس شرکت و وبسایت. فراموش نکنید که این موارد پل ارتباطی مخاطبین با کسب‌وکار شما هستند پس پل‌ها را به نکوداشتن بسازید. بعد از وارد کردن این مشخصات پیشه تمام است و می‌توانید Done را بزنید.
چطور با Insight اینستاگرام آمار استوری و پست‌ها را بررسی کنیم؟
در پیش درآمد پیشه بیان این روشنگری ضروری است، اینستاگرام به دو شکل این تحلیل را در کمر بستن شما پیمان میدهد، به صورت کلی (برای همه پروفایل) و به صورت جزئی (برای هر پست یا استوری) اگر در بالای پروفایل‌تان روی علامت تحلیلگر کلیک کنید (شکل زیر) یک صفحه مفتوح می‌شود که همان کلیات Insight پروفایل شماست.

در بالاترین تقدیر می‌توانید شمار دنبال‌کنندگان و تعداد پست‌ها را به صورت لحظه‌ای و به چهره مقایسه‌ی (نسبت به ۷ روز گذشته) ببینید.

در ردیف دوم اطلاعات متنوعی از بازدیدهای تمام پست‌ها و نیز اتفاقاتی که طی هفته جاری در پروفایل شما افتاده است کسب می‌کنید، می‌توانید بین موارد گوناگون اسکرول کنید (تمامی اعداد به چهره مقایسه‌ای نسبت به ۷ روز گذشته نیز ارائه می‌شوند مثبت بودن اعداد پرتو ترقی و منفی بودن آنها پرتو افت در پارامتر مورد نظر می‌باشد.) این پارامترها را به تفکیک در پیوستگی رسیدگی می‌کنیم:

Impressions: این پارامتر مشخص می‌کند که مجموع بازدید کلی پست‌های شما در بازه باره عقیده چقدر بوده است. هر ایمپرشن نشانه دهنده‌ی یک بار نما شدن محتوای شما بر روی نمایشگر مخاطب است.
Reach: این پارامتر مشخص می‌کند که رویهمرفته چند تن (بدون در عقیده اخذ بازدیدهای تکراری) حداقل یکی از پست‌های اکانت شما را دیده‌اند. به یاد داشته باشید که همواره شمار بازدیدها از شمار نفرات بیشتر است زیرا دست کم یک نفر وجود دارد که گرد از پست‌های شما را دو بار دیده باشد (به زبان ساده Impressions > Reach)
کلیک‌های Website / Email / Direction: این پارامتر بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران به صورت مجزا روی یکی از لینک‌های وبسایت، ایمیل و یا آدرس درج شده در پروفایل شما کلیک کرده‌اند، این پارامتر تکرار را نیز در نظر می‌گیرد.
بازدیدهای Profile: این پارامتر به زبان ساده بیان می‌کند که پروفایل شما مجموعا چند بار مشاهده شده است.
دنبال کنندگان Followers: این شماره نیز بیانگر میزان رشد یا نزول تعداد فالوئرهای شما طی هفته جاری می‌باشد.

توجه کنید که در پایین‌ترین قسمت تحلیلگر کلِ پروفایل، یک رده به نام Followers وجود دارد که علاوه بر ارائه گراف‌های پخش ساختاری مخاطبین شما از لحاظ جنسیتی، جغرافیایی و سنی، اطلاعات زیاد سودمند دیگری از قبیل ساعات و روزهایی که مخاطبین‌تان فعال‌تر هستند ارائه می‌کند. در عقیده اخذ رفتار کاربران طی ساعات و روزهای گوناگون هفته از مهمترین گام‌ها در جهت ارزیابی و اصلاح راهبرد درونمایه و یا طراحی کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های مجازی می‌باشد.

تا اینجا خلاصه‌ی از امکانات تحلیلگر کلی پروفایل ارائه شد. ولی تحلیلگر اینستاگرام به اینجا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید برای هر پست و یا هر استوری نیز به تفکیک این احصاء را نگریستن کنید.

برای دید تحلیل آمار یک پست مجزا، کافیست روی یکتا از عکس‌های پروفایل کلیک کنید، در قسمت ذیل سمت چپ هر عکس لینکی با عنوان View Insights وجود دارد که با کلیک کردن روی آن می‌توانید احصاء پست را مشاهده کنید. پارامترهای پایین برای هر پست به شما ارائه می‌شود:

Likes: این شماره بیانگر همه شمار دفعات لایک شدن یک پست می‌باشد.
Comments: این شماره بیانگر شمار کامنت‌هایی است که پایین پست شما درج شده‌اند.
Saves: این پارامتر که از پارامترهای جدید تحلیلگر اینستاگرام می‌باشد بیانگر شمار کاربرانی است که محتوای شما را برای نگریستن مجدد اندوخته کرده‌اند. دقت کنید که این پارامتر جدید به احسان می‌تواند بیانگر میزان اثرگذاری محتوای شما باشد. کاربری که محتوای شما را اندوخته کرده است به بردباری بسیار مجددا به پیج شما مراجعه می‌کند بعد شما کمینه یک Profile View و یک Impression از رقبایتان جلوتر هستید!
Actions: این پارامتر بی اندازه کاربردی نیز اخیرا به تحلیلگر اینستاگرام اضافه شده است. این عدد درواقع به چهره کمی بیانگر میزان اثرگذاری محتوای شما در راستای اهداف‌تان در اینستاگرام است. این عدد بیان می‌کند که چند نفر با دید محتوای شما عملی به جز لایک/کامنت/ذخیره سازی پست اتمام داده‌اند. بازدید از پروفایل، فالو کردن پروفایل، کلیک روی وبسایت و کلیک روی آدرس، مواردی هستند که به چهره کمی در پارامتر Actions شمرده شده و به شما ارائه می‌شود.

Discovery

یکی سایر از پارامترهای نکوداشتن که در به روز رسانی های بازپسین به تحلیلگر اینستاگرام اضافه شده است نرخ Discovery است. بدون شک تابحال بارها کلمه Viral را شنیده‌اید! این شماره می‌تواند به احسان بیان کند محتوای شما با چه ضریبی مابین کسانی که شما را دنبال نمیکرده‌اند تماشا شده یا به اصطلاح امروزی Viral شده است! بعد معیار بسایر مناسبی از میزان “نفوذ” محتوای شما مابین افراد جدید یا همان مشتری‌های نهفته شما می‌باشد. اگر پیمان است در استراتژی جدید شبکه‌های مجازی خویش مخاطبین جدید را به پیج کسب‌وکارتان بکشانید، باید نرخ Discovery پست‌هایتان را افزایش دهید. اما خبر خوب اینکه اینستاگرام به شما می‌گوید کسانی که شما را فالو نمیکرده‌اند از چه طریقی محتوای شما را دیده‌اند، از طریق مراجعه به پروفایل‌تان، از راه Explore و یا از سایر راه‌ها. همچنین شما در این قسمت می‌توانید به صورت مجزا Reach و Impression همان پست را نیز نگریستن کنید. که برای ارزیابی محوبیت آن درونمایه زیاد کاربردیست. (پست‌های محبوب‌تر با دفعات تکرار بیشتری دیده می‌شوند، تکرار نیز حاصل تقسیم Impression بر Reach است)

در نهایت نوبت تحلیل استوری‌های اینستاگرام است. استوری محتوایی است که عمری ۲۴ ساعته دارد (که البته در آپدیتهای تازه امکان اضافه کردن همیشگی آنها به Highlight پروفایل اضافه شده است.) ولی کاربردهای بسیار زیادی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. امکان درج لینک و پخش همیشگی و اتوماتیک، استوری را تبدیل به ابزاری جدید و نیرومند در تبلیغات اینترنتی کرده است. اینستاگرام نیز با در نظرگیری این پتانسیل بالا امکانات تحلیلگر بی‌نظیر خود را به استوری‌ها نیز اضافه کرده است.

برای تماشا شمردن استوری‌ها کافیست مجددا روی آیکون تحلیلگر اینستاگرام در بالای پروفایل کلیک کنید

insight-account

در صفحه مفتوح شده به سمت پایین اسکرول کنید الی به آمار استوری‌ها برسید. در این سرنوشت می‌توانید احصاء استوری‌های جاری و استوری‌های منقضی شده را نیز تماشا کنید. اما به تفصیل وارد جزییات شمردن یک استوری می‌شویم لغایت نگاه عمیق‌تری به موضوع داشته باشیم:

Impressions: این عدد بیانگر شمار دفعاتی است که استوری شما مشاهده شده است.
Reach: این شماره بیانگر شمار نفراتی است که استوری شما را نگریستن کرده‌اند.
Taps Forward: این پارامتر تعداد دفعاتی که کاربران استوری شما را برای دیدن استوری بعدی رد کرده‌اند مشخص می‌کند.
Taps Back: این پارامتر وارونه پارامتر پیشین بیانگر شمار دفعاتی است که کاربران استوری شما را برای رسیدگی مجدد از اول نگریستن کرده‌اند. این مورد می‌تواند به انگیزه جذابیت استوری و یا اطلاعات بیش از حتماً موجود در آن باشد.
Replies: تعداد پاسخ‌هایی که روی استوری به چهره پیام خصوصی برای شما ارسال شده است.

Swipe away: این پارامتر می‌تواند برای شما ناخوشایند باشد و یا انعکاس دهنده یک بازخورد منفی باشد. تعداد دفعاتی که کاربران استوری اکانت شما را به همه رد کرده‌اند تا به استوری‌های اکانت بعدی برسند. این مورد می‌تواند به انگیزه شمار بیش از بی گمان زیاد استوری‌های شما و یا غیر جذاب و تکراری بودن محتوای استوری شما باشد.
Exits: این عدد بیانگر شمار دفعاتی است که کاربران از تقدیر نمایش استوری اینستاگرام به کل بیرون شده‌اند تا به رسیدگی دسته دیگری از اینستاگرام بپردازند.
نتیجه‌گیری
اگر به تعقیب بهینه سازی و یا بازنویسی مجدد استراتژی محتوای پیج کسب‌و‌کار خویش هستید، می‌توانید به احسان از امکانات این تحلیلگر رایگان استفاده کنید برای نمونه با توجه به بازخوردی که از پست‌های کهن گرفتید، قبل بینی کنید که چه نوع محتوایی با سلیقه مشتریان‌ بیشتر همخوانی دارد و برای افزایش میزان Engagement مورد استفاده پیمان دهید. در مثال‌های ارائه شده کوشش شد علاوه بر شرح دادن پارامترها، نمونه عملی از ارزش واقعی این پارامترها در دیجیتال مارکتینگ ارائه شود، هر فرد با تکیه بر خلاقیت‌های خویش می‌تواند تحلیل‌های کاربردی‌تر را روی این پارامترها ارائه کند.

منبع : ای نتورک


به اشتراک بگذاریم

2 پاسخ به “insight در اینستاگرام به چه معناست ؟”

  1. شیما گفت:

    اینستاگرام و واتس اپ هم برای فیسبوک هستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *