۸ نمونه یک اینفوگرافیک خوب

اینفوگرافیک

 

بسیاری از طراحان  اینفوگرافیک ، می خواهند بدانند که کدام یک از اینفوگرافیک ها از لحاظ ساختار طراحی و فنی، خوب و کدام یک بد هستند؟چه نکاتی را باید در طراحی رعایت کرد تا یک اینفوگرافیک خوب داشته باشیم؟ جواب همه این پرسش ها و سوالات مهم دیگر را در این مقاله خواهید یافت .

۱. تصویرسازی داده ها

در حالیکه ممکن است خیلی واضح به نظر برسد ، اما در بسیاری از اینفوگرافیک هایی که در سایت های مختلف ارائه می گردند ، تصویر سازی داده ها به خوبی رعایت نمی شود. یک قاعده کلی برای طراحی هر وجود دارد :
درصورتی که تمام نوشته ها حذف گردد و باز هم مفهوم طرح حس شود ؛ آن طرح یک اینفوگرافیگ است.به همین ترتیب اگر شما تمام طرح را حذف کنید و طرح فاقد مفهوم شود ، به عبارت دیگر ، طراحان نباید در بیان موضوعات به متن و نوشته متکی باشند ، بلکه تصاویر ، خود باید گویای موضوع باشند.

۲. تنوع رنگی متناسب

طراحی اینفوگرافیک ها یک چالش بسیار بزرگ برای هر طراحی می باشد ، چراکه بسیاری از طراحان به جای آنکه از تصاویر و نشانه های گرافیکی در توصیف موضوع بپردازند ، تمام کار خود را صرف نمایش متن می کنند؛به همین خاطر آنها از تنوع رنگی زیادی برای تفکیک داده ها(متن های موجود در اینفوگرافیک) استفاده می کنند. اینفوگرافیک هایی که تنوع رنگ بسیار بالا ، رنگ های نامناسب و بسیار تیره دارند ، هیچگاه مورد علاقه مخاطبان نخواهد بود و آن ها را در صفحات وب به اشتراک نخواهند گذاشت.

۳. موضوع مشخص

یک اینفوگرافیک خوب باید بتواند یک موضوع را شرح دهد.اگر نتواند این وظیفه را انجام دهد ، هیچگاه جایگاه مناسبی در صفحات اصلی مجلات و مطبوعات نخواهد داشت.اینفوگرافیک ها باید شامل مطالب مرتبط، موضوعات و اطلاعات جذاب باشند و در نهایت ، مخاطب مطلب را به خوبی بفهمد . به این دلیل اینفوگرافیک های امروزی طولانی تر شده اند ؛ در گذشته گرافیک های اطلاع رسان فقط از یک نمودار یا جدول استفاده می کردند و به یک موضوع خاص ، به خوبی تاکید می کردند.
امروزه اینفوگرافیک ها شامل جداول و نمودار های متعدد هستند که بتوانند مفهوم و ایده موضوع را نشان بدهند .از همه مهمتر این است که اینفوگرافیک ها بتوانند روند کلی موضوع را به دور از هرگونه زیاده گویی حفظ کنند. اینفوگرافیک هایی که اطلاعات تکراری ، بدون اساس و نامربوط را فقط به شیوه های مختلف نمایش می دهند ، برای مخاطبان قابل قبول نخواهد بود .

۴. ابعاد متناسب

قرار دادن مقدار زیادی از اطلاعات در یک فضای کوچک ، استفاده از اینفوگرافیک را در پیمایش صفحه نمایش دشوار می کند. برخی از طراحان تمایل به طراحی بسیار طولانی و بلند دارند ، در حالیکه خواندن این نوع بسیار سخت می شود. اینفوگرافیک ها برای به اشتراک گذاری در سایت های مختلف طراحی می گردند ، استفاده از اندازه های نامعقول و طولانی این اشتراک گذاری را میسر نمی سازد ؛ چرا که سایت ها و وبلاگ ها نمی توانند این طرح ها را قرار دهند.
در اینجا یک راه ساده برای متناسب سازی اندازه طرح ها ارائه می گردد:
اگر به صورت عمودی طراحی شوند ، عرض آنها بیشتر از ۱۰۰۰ پیکسل (۱۰۰۰ px) نباشد و در حد امکان طول آن زیر ۱۰۰۰۰ پیکسل(۱۰۰۰۰ px) باشد.
و اگر  به صورت افقی طراحی شوند ، نباید بلند از ۷۰۰ پیکسل(۱۰۰۰ px) باشند.
با استفاده از راه فوق می توانید مطمئن باشید که مخاطبان ، تنها با اسکرول کردن یک سمت صفحه ، قادر به مشاهده طرح در صفحه نمایش خود هستند. یک نمونه از اینفوگرافیک با سایز نامتناسب که از دو سمت صفحه باید اسکرول شود.

بسیاری از طراحان ، علاقه مندان و سفارش دهندگان اینفوگرافیک ، می خواهند بدانند که کدام یک از اینفوگرافیک ها از لحاظ ساختار طراحی و فنی، خوب و کدام یک بد هستند؟ نمنونه های بسیار زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارد که هر روزه بر تعداد آنها افزوده می شود. آیا همه اینفوگرافیک ها خوب و کاربردی هستند؟ چه نکاتی را باید در طراحی رعایت کرد تا یک اینفوگرافیک خوب داشته باشیم؟ جواب همه این پرسش ها و سوالات مهم دیگر را در بخش دوم این مقاله خواهید یافت .
بخش اول این مقاله را در اینجا ببینید .

۵. استفاده متناسب از متن

برخی از طراحان ، ممکن است به تصویر سازی بسیاری از عناصر بپردازند اما هنوز هم مایلند تا با حجم زیادی از متن به توضیح آن پبردازند در حالیکه یکی از مزایای (گرافیک های اطلاع رسان) آن است که بیننده ،حجم زیادی از اطلاعات پیچیده را به سرعت و با سهولت دریافت نماید.

۶. استفاده از نشان تجاری ساده

نشان تجاری شما در یک اینفوگرافیک ، نباید به عنوان تبلیغی برای شما محسوب شود تا از هدف اصلی خود که همان اطلاع رسانی همگانی است ، دور شود؛ البته توجه به این نکته ضروری است که متاسفانه بدلیل عدم رعایت قانون کپی رایت توسط برخی از افراد، سایت ها مجبور به استفاده از نشان تجاری خود به صورت واتر مارک(Watermark) می باشند . بطور کلی باید اهداف زیر را دنبال کنند :
– اطلاع رسانی و پوشش موضوعات مهم و جذاب مرتبط با محصولات یک سایت یا یک شرکت.
– ارائه اطلاعات به صورت موجز و شفاف ، به گونه ای که بتواند به مخاطب کمک کند.
– تحقق یک هدف خاص که همان آموزش مخاطبان ، چه به صورت جدی و چه به صورت طنز.
– معرفی و مطرح کردن نام تجاری و فعالیت های یک شرکت یا سایت در سطح گسترده.
همانطور که اشاره شد، نشان تجاری شما نباید فضای زیادی از اینفوگرافیک را اشغال کند ، چراکه تاثیرگذاری طرح را کم می کند و مخاطبان رغبتی به مشاهده ادامه طرح پیدا نمی کنند.

۷. تطابق با موضوع سایت

امروزه استفاده از اینفوگرافیک ها در سایت های مختلف ، متداول شده است و می تواند بر جذابیت سایت بیافزاید و مطالب آن سایت را قابل فهم تر کند .حال باید به این نکته توجه کرد که قرار دادن یک اینفوگرافیک در سایت باید مرتبط با حیطه کاری و موضوع سایت باشد.
برای مثال یک سایت با موضوع دانشجویان و مسائل مربوط به تحصیل آنان را در نظر بگیرید؛ بر اساس موضوع این سایت ما باید شاهد مطالب دانشگاهی و آموزشی و اینفوگرافیک های مرتبط با این موضوعات باشیم در حالیکه این سایت اینفوگرافیک های با موضوعات متفرقه نظیر سیاست ، اقتصاد ، سرگرمی ، بازی های رایانه ای و … را در سایت قرار می دهد. به عبارت دیگر ، اینفوگرافیک های خوب آنهایی هستند که مرتبط با فعالیت و موضوع باشند.
رعایت این نکته علاوه بر اینکه به سایت شما کمک می کند تا از هرزنامه های تجاری به دور بمانید ، باعث جامعیت و اصالت سایت شما می شود.

۸. القا مفهوم به مخاطب

القا مفهوم بدین معناست که مخاطب پس از مشاهده ، موضوع را به خوبی دریابد و هیچ جای شک و شبه ای برای وی باقی نماند.
به عنوان مثال ، امروزه اینفوگرافیک های زیادی با موضوع جستجوگر ها (SEO) طراحی می شوند. اما چه چیزی یک طرح را از سایر طرح ها متمایز می سازد؟ جواب القا مفهوم به مخاطب است . یعنی این که اینفوگرافیک ، موضوعی را به ما بیاموزد که قبلا آن را نمی دانستیم و یا موضوعی را که از قبل می دانستیم را به صورتی ساده و روان تر به ما بفهماند .

منبع : اینفوگرافیک


آیا نیاز به مشاوره در مورد خدمات ما دارید ؟

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ما تماس بگیرید

021-41895000

یا در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم

تکمیل فرم

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *