۱۴ نشانه ی ایمیل تبلیغاتی spam چیست ؟

اسپم ایمیل مارکتینگ- email marketing

 

ایمیل فروش زمانی که به درستی نوشته شود و به افراد درستی ارسال شود می­تواند یک ابزار بسیار موثر برای جذب مشتری باشد. اما اگر به درستی نوشته نشود و ارزشی به همراه نداشته باشد، گیرنده آن را به پوشه spam میفرستد. در صورتی که این ایمیل ها برای گیرنده حاوی ارزش باشند و به صورت شخصی سازی شده برای آن ها ارسال شوند می­توانند بسیار مفید باشند. حال آیا تا به اکنون به دلایل spam شدن ایمیل ­هایتان و اشتباهاتتان در بازاریابی ایمیلی در اینجا به ۱۴ نشانه ی ایمیل تبلیغاتی spam اشاره می کنیم.

چگونه احتمال spam شدن یک ایمیل تبلیغاتی بالاتر می­ رود؟

از اسم گیرنده در ایمیل استفاده نشود

همه ما ایمیل هایی دریافت کرده­ ایم که اینطور آغاز می­ شوند: “سلام” یا ” آقا / خانم عزیز” آیا شما این ایمیل ها را می ­خوانید؟

استفاده نکردن از اسم گیرندگان در ایمیل باعث می ­شود که این حس در آن­ها ایجاد شود که این ایمیل منحصرا برای آن­ها فرستاده نشده است. اگر از یک قالب آماده ایمیل استفاده می ­کنید و دائما نام گیرنده آن را تغییر می­ دهید، حتما چند بار چک کنید تا مطمئن شوید که اسم درست را در بالای ایمیل نوشته باشید.

ایمیل ارسالی حاوی هیچ ارزشی نباشد

“شرکت ما از شرکت های پیشرو در زمینه … است. اجازه دهید تا راجع به آن برایتان توضیح دهم؛ ما در این شرکت به ….”

این نوع ایمیل ها برایتان آشنا نیست؟

سعی کنید هیچگاه ایمیلی که برای مشتریان ارزشی ندارد، ارسال نکنید. مثلا می­ توانید یک محتوای خوب یا زندگینامه ­ی شخصی که آن ها می شناسند یا چند نکته سودمند برای آنها بفرستید.

نکات ظریف در شخصی سازی ایمیل تجاری رعایت نشده باشد

آیا عضو LinkedIn هستید؟ ( اگر نیستید بهتر است هر چه سریع تر یک پروفایل برای خود درست کنید. )

LinkedIn حاوی اطلاعات بسیار زیادی از مخاطبان شما است که می توانید از آنها استفاده کنید. اگر یک ایمیل مارکتینگ کسل کننده ارسال کنید تنها خودتان مقصر هستید. می توانید با استفاده از LinkedIn اطلاعاتی راجع به زمینه های مورد علاقه مخاطبانتان پیدا کرده و درباره آنها مطالبی ارسال کنید.

ایمیل شما هیچ انعطاف پذیری نداشته باشد

یعنی برای مشتریان شخصی سازی نشده باشد ( مانند در نظر گرفتن شغل، اهداف، مطالبی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می-گذارند و…) یا می توانید حتی مطالبی در مورد شرکت و یا صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستند، ارسال کنید. به طور مثال: اخبار مربوط به شرکتی که در آن کار می کنند یا وقایع مهمی که در صنعت آنها به وقوع می پیوندد یا اهداف اصلی شرکت آن ها یا… .

ایمیلی که فقط حاوی یک پرسش باشد

“سلام، برای یک جلسه نیم ساعته زمان دارید؟”

در صورت ارسال چنین ایملیی مخاطبان تان با دیدی که از این جلسه ­ها و ارزش کسب شده از آن دارند، حاضر نیستند حتی یک ثانیه از زمان خود را به آن اختصاص دهند. ایمیل شما می ­تواند یک قرار برای جلسه داشته باشد اما این نباید متن کل ایمیل شما را شامل شود. شما باید واضح بیان کنید که چرا مخاطبان تان باید زمان شان را برای گوش دادن به صحبت ­های شما صرف کنند در غیر این صورت آن ها این زمان را به شما اختصاص نخواهند داد.

 

ایمیلی که تنها درباره شرکت شما باشد

همیشه بزرگان ما به ما گوشزد می کردند زیاد از خودتان تعریف نکنید؟ این نصیحت اینجا نیز کاربرد دارد. اگر شما در کل ایمیلتان درباره خودتان و کمپانیتان حرف بزنید مخاطبان دلیلی ندارند که ایمیلتان را تا انتها بخوانند. سعی کنید مطالبتان درباره آن ها باشد، نه درباره خودتان

ایمیلی که همزمان برای تعداد زیادی از افراد ارسال شود

ایمیلی با این مضمون که با من کار کنید چون من امکانات زیادی برای مشتریان فراهم کرده­ ام را ارسال نکنید. مخاطبان با دیدن اینگونه ایمیل ها به سرعت آن را spam می­ کنند. در ضمن تصور نکنید با گذاشتن اسامی ایمیل ها در BCC مخاطبان نمی­فهمند که به چند نفر میل ارسال می ­کنید، آن­ها نیز می­دانند BCC کردن ایمیل ها چه معنایی دارد. ایمیل­ هایی که به تعداد زیاد از افراد ارسال می­ شوند پتانسیل spam شدن بالایی دارند.

 ایمیل­ هایی که اشتباهات تایپی و گرامری دارند

“می­توانید مطمئن باشید ما و ۵۰% تخففمان بهترین سیرویسی هستیم که شما میتوانید بخرید.”

تنها نحوه نگارش جملات باعث آزار ما شد. حال تصور کنید این غلط ­های نگارشی و یا املایی در یک پیام تبلیغاتی چه تاثیر زیادی بر روی مخاطبانتان دارد.

زمانی که ایمیل تجاری به اشخاص نامناسب ارسال گردد

فرض کنید شما یک قالب ایمیل شخصی سازی شده و بسیار مناسب برای یک صنعت مرتبط با تکنولوژی ساخته ­اید.

اما چرا آن را برای کسی که در حوزه آموزشی فعالیت می ­کند می ­فرستید؟

این کار دیوانگی است! مردم ایمیل های با محتوای غیر مرتبط را دوست ندارند. همیشه این را به خاطر داشته باشید و در ضمن سعی کنید با مخاطبانی که به مشتریان ایده آل شما نزدیک­تر هستند ارتباط برقرار کنید.

تیترهایی که شامل کلماتی هستند که باعث می ­شوند ایمیل تان spam به نظر برسد

” کسب درآمد رویایی”

” دوست عزیز”

” چیزی را که می­ بینید باور نمی ­کنید”

شاید این ها کلمات وسوسه انگیزی باشند اما باید حواستان باشد اگر از هر کدام از آن ها در تیتر خود استفاده کنید امکان دارد ایمیل شما هرگز به دست مخاطب نرسد. لیستی از کلمات وجود دارد که استفاده از آن­ها در تیتر گویای محتوای Spam است.

از تیترهای گمراه کننده در بازاریابی ایمیلی استفاده شود

حتی اگر تیترهای شما از سد spam filter نیز عبور کنند مخاطب خود نیز می­ تواند آنها را به عنوان spam علامت بگذارد. این را نیز به خاطر داشته باشید که آنها زمانی این کار را می ­کنند که فرستنده آن ها را خسته یا عصبانی کرده باشد.

گذاشتن کلمات Re و یا Fwd تقلبی در تیتر ( مثلا زمانی که شما تا به حال با آن ها تماس نگرفته ­اید ) نیز می ­تواند آن­ها را به شدت عصبانی کند. تعداد دیگری از تیترها که می ­تواند آن ها را ناراحت کند از این دست هستند : “مدت زیادی است که شما را ندیده­ام” یا “بیاید یه قرار ملاقات بگذاریم.”

اگر شما کسی را نمی ­شناسید طوری رفتار نکنید که انگار او را می­ شناسید. شاید شما برای چند لحظه او را با یک حس آشنا بودن آرام کنید اما این حس زمانی که هدف اصلی شما را از ارسال ایمیل بفهمند جای خود را به عصبانیت می ­دهد.

 ایمیل­ هایی که از جملات به وضوح کپی شده استفاده می ­کنند

منظور رعایت نکردن فوت و یا عوض نکردن رنگ در استفاده از یک قالب ایمیل است به عنوان مثال :

به نظر می ­آید این یک قالبی باشد که برای یک فروشنده آماده شده است! پس باید حواستان باشد که استفاده از قالب به صورت کاملا هوشمندانه انجام شود و مخاطبتان احساس نکند مطلب شما کپی است.

ایمیل­ هایی که کلا کپی شده ­اند

قالب و متن نباید یکی باشند. قالب به فروشنده یک نقطه شروع می­ دهد و مشخص می­کند که چه جاهایی را باید شخصی­ سازی کند. شما نباید یک متن مشخص را برای تعداد زیادی از مردم کپی کنید. هیچ دو خریداری شبیه به هم نیستند پس شما نیز نباید متنی را که برای کسی ارسال کرده ­اید کپی کرده و برای دیگران نیز ارسال کنید.

ایمیل هایی که فقط حاوی یک لینک باشند

کلیک کردن بر روی این لینک ­ها از منابع اصلی ویروس ­های کامپیوتری است. برای همین ایمیل­ های فروشی که فقط حاوی یک لینک هستند از منابع اصلی spam به شمار می­ آیند. شاید شما در این لینک بهترین منابع را برای مخاطبان تان فراهم کرده باشید اما اگر برای آنهاتوضیح ندهید این لینک حاوی چه مطالبی است و چطور به آن ها کمک می­ کند احتمال اینکه آن را چک کنند نزدیک به صفر است. در ضمن اگر به آن ها کمکی نمی­ کند آن لینک را ارسال نکنید.

هر لحظه که به spam بودن ایمیل تبلیغاتی که ارسال می­ کنید شک کردید از این قوانین ساده استفاده کنید. اگر ایمیل شما طوری شخصی سازی نشده بود که تنها به درد یک شخص خاص بخورد این ایمیل به spam بودن نزدیک می ­شود. پس دوباره آن را مرور کنید و طوری اصلاح کنید تا تنها برای آن مخاطب مفید باشد.


به اشتراک بگذاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *