یک کسب و کار اینترنتی به چند مدل برنامه بازاریابی نیاز دارد؟

 

برنامه ریزی برای هر کسب و کار اینترنتی که به موفقیت می اندیشد امری ضروری است اما انتخاب صحیح نوع برنامه ای که استراتژی کسب و کار اینترنتی و ساختار آن را مشخص می کند دشوار است.

مخصوصاً زمانی که مدلهای مختلفی از برنامه های بازاریابی و کسب و کار اینترنتی وجود داشته باشد.

چالش اصلی برای افرادی است که در امر نگارش برنامه بازاریابی تازه کار بوده و یا می خواهند برنامه ای هم راستا با فرهنگ و اهداف کسب و کار اینترنتی خود طراحی کنند.

به نظر می رسد که دشواری انتخاب نوع صحیح برنامه و نحوه ساختاربندی آن سبب توقف بسیاری از تلاش های افراد در نگارش برنامه می گردد.

تحقیق ما نشان می دهد که نیمی از کسب و کارها برنامه دیجیتال مارکتینگ ندارند و یا گاهاً بدتر از آن، هیچ برنامه بازاریابی ندارند که برنامه دیجیتال مارکتینگ خود را بر پایه آن تهیه کنند.

وجود یک نسخه برنامه واحد برای تمام کسب و کارها ممکن است ایده آل باشد اما در عمل، با توجه به انواع و مقیاسهای مختلف کسب و کارها به انواع مختلفی از برنامه های بازاریابی نیاز خواهد بود.

این نکته کمک می کند که محدوده و هدف هر کدام از برنامه ها تعریف شود. به عنوان مثال یک برنامه بازاریابی چند کاناله (multichannel) می تواند همچون زیر تعریف شود:

  • هدف: جهت تعریف یک استراتژی و برنامه منابعی مورد نیاز است تا اهداف فروش کسب و کار محقق گردد
  • چارچوب زمانی: عمدتاً به صورت سالیانه اما می توان بازه های زمانی بلندمدت تر نظیر ۱۸ ماه یا سه ساله را هم در نظر گرفت
  • محدوده: تمرکز بر تکنیک های ارتباطات بازاریابی جهت جذب لید و اهداف فروش برای محصولات مشخص. این امر می تواند کل کسب و کار را شامل شود و یا دسته بندی های مختلفی از محصولات و بازارهای چندگانه و یا بازاری واحد را در بر گیرد.
  • کانال ها: شامل کانالهای آنلاین و رسانه های آفلاین مورد نیاز
  • نتایج کلیدی: اهداف بازاریابی، بودجه بازاریابی، برنامه های کمپین، برنامه منابعبا توجه به نوع و مقیاس کسب و کار، ممکن است برنامه های بیشتری برای کانالهایی که مخاطبان در آن حضور دارند وجود داشته باشد. به عنوان مثال:

     

    برنامه های مختلفی وجود دارد که هر کدام پیچیدگی خاص خود را دارند. بنابراین ما تنها می توانیم راهنمایی کلی برای برخی مدلهای برنامه های بازاریابی را ارائه کنیم.

    با این وجود تمام این مدلهای مختلف برنامه های بازاریابی بر حسب هر کسب و کار و هر هدف به گونه ای اختصاصی نگارش و تهیه می شود.

    تنها در کسب و کارهای بسیار بزرگ محتمل است که به تمام این برنامه های بازاریابی نیاز پیدا شود گرچه این امر را توصیه نمی کنیم!

    اما اگر شما تنها یک برنامه بازاریابی دارید بهتر است از برنامه بازاریابی چندکاناله استفاده کنید تا زمانی که بر تقویت جذب لید و فروش تمرکز داشته و رهیافت برنامه ریزی شده ای را که قابلیت انتخاب بهترین استراتژی و کانال های بازاریابی را برای شما فراهم کند برگزینید تا نتایج فعالیت های شما بهبود یابد.

     

    انواع برنامه بازاریابی

 

  • برنامه یا طرح کسب و کار از ضروریات هر کسب و کار است. در این برنامه اهداف، شاخص ها و استراتژی هایی برای رسیدن به اهداف مشخص شده درج می گردد.برنامه کسب و کار شما باید مشخص کند که چگونه در آینده وارد بازار رقابتی شده و رقابت خواهید کرد.معمولاً شما باید در برنامه کسب و کار خود یک الی سه سال آینده را در نظر بگیرید و به مهترین سوالات هر کسب و کاری در این زمینه پاسخ دهید: چطور برنامه ریزی کنیم که کسب و کارمان موفق شود؟این موفقیت، هدف نهایی هر کسب و کاری در ارتباط با مشتریان خود و سودهی شرکت می باشد. شما باید ۳ نکته کلیدی را لحاظ کنید:
    • توسعه محصول جدید
    • منابع درآمدی
    • ساختار مدیریت هزینه

    اما چه زمانی باید از یک برنامه کسب و کار استفاده کنید؟

    ارزیابی تخصیص منابع و اهداف استراتژیک

 

منبع : گرشادما


به اشتراک بگذاریم

خدمات ما
our services