۱۰ راه جذب فالور در شبکههای اجتماعی
جذب فالور در شبکههای اجتماعی و جلب توجه کاربران این رسانهها، قدم مهم و تاثیرگذاری در بهبود فعالیتهای بازاریابی دیجیتال شرکتها است.
مدیریت شبکههای اجتماعی کسبوکار و انجام بهترین استراتژیها برای جذب فالور در شبکههای اجتماعی، یکی از وظایف کلیدی بخش بازاریابی است. اکثر فعالان این حوزه و مسئولان شرکتها در بخش شبکههای اجتماعی، با چالش کمبود ایده برای انتشار محتوای جذاب مواجه هستند.
مخاطبان برندها همیشه منتظر انتشار محتوای باکیفیت از طرف آنها هستند. بههمین دلیل پس از مدتی چالش اصلی پیدا کردن ایدهها و موضوعاتی است که علاوه بر جذاب بودن، کیفیت لازم برای جذب فالور در شبکههای اجتماعی را نیز داشته باشد.
در ادامهی این مطلب زومیت، به معرفی ایدههایی برای انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی پرداختهایم. این ایدهها در عین سادگی، درگیری مخاطب را نیز با برند شما افزایش خواهد داد و بدین ترتیب، فالورها و در نهایت مشتریهای بیشتری به سمت شما سرازیر خواهند شد.
۱- انتشار محتوای تولیدشده توسط طرفداران و فالورها
وقتی برند شما محتوای تولیدشده توسط دیگران (خصوصا برای جذب فالور در شبکههای اجتماعی و طرفدران) را منتشر میکند، چشماندازی جدید از خود نشان میدهد. در نتیجه ارتباط عمیقتری با مشتریان نیز شکل میگیرد. بهعلاوه، مشتریان به محتوای تولی شده توسط مردم عادی بیش از محتوای منتشر شده توسط خود برندها اعتماد میکنند. تحقیقات نشان میدهد ۷۶ درصد مردم، به محتوای افراد عادی و ۱۰۰ درصد آنها به پیشنهاد خرید از طرف مصرفکنندگان دیگر اعتماد میکنند.
محتوای تولیدشده توسط کاربران به مخاطب نشان میدهد که نه تنها شما، بلکه دیگران نیز نظری عالی نسبت به برندتان دارند. بهعنوان مثال یک برند تولیدکنندهی لوازم و دکوراسیون داخلی، عکس ارسال شده توسط یکی از مشتریان را منتشر کرده است. آنها در پست خود، نحوهی چینش مناسب لوازم را نیز توضیح دادهاند.
۲- جشنواره، هدیه و جایزه
همهی مردم از هدیه و محصولات رایگان استقبال میکنند. با برگزاری جشنوارههایی برای اهدای جایزه به مخاطبان، هم آنها را بیش از پیش خوشحال و درگیر میکنید و هم فالورهای جدیدی برای خود جذب فالور در شبکههای اجتماعی خواهید کرد. آمارها نشان میدهد اکانتهای اجراکنندهی جشنواره و برنامهی اهدای جایزه، ۷۰ درصد سریعتر از بقیه رشد میکنند.
جشنواره میتواند بهانهای برای بازنشر محتوای برند باشد
انواع جشنوارهها را میتوان برای درگیر کردن بیشتر مخاطب برگزار کرد. بهعنوان مثال مسابقهی انتشار تصویر از محصولات و تبلیغ برای شرکت، راهکاری است که هم مخاطب را درگیر میکند و هم محتوای تولیدشده توسط آنها را افزایش میدهد.
۳- تگ کردن دوستان
کاربران عموما در شبکهها و در بخش نظرات پستهای جذاب، حساب کاربری دوستانشان را تگ میکنند تا آنها نیز با مطلع شدن از این تگ، پست مورد نظر را مشاهده کنند. شما هم میتوانید محتوایی جذاب کنید و از مخاطبان بخواهید دوستان خود را در بخش نظرات تگ (منشن) کنند. عموما پستهای خندهدار، مرتبط با موضوعات روز و محتوای مروبط به ارتباطات مردم، پتانسیل تگ شدن بالایی در بخش نظرات دارند.
۴- انتشار عکس و ویدیو از پشت صحنه شرکت
یکی از ایدههای جذاب و صمیمی بازاریابی شبکههای اجتماعی، پست کردن عکس و ویدیو از فعالیتهای کارمندان و مدیران در شرکت است. این محتوا نشان میدهد که در پشت صحنهی محصولات و خدمات شما، افرادی به سختی در حال تلاش هستند تا بهترین محصولات عرضه شود. مخاطبان با دیدن این محتوا ارتباطی صمیمانهتر برقرار میکنند.
بهعنوان مثالی از این نوع محتوا، میتوان مراحل اسبابکشی، توسعهی محصول جدید، تغییرات دکوراسیون دفتر یا حتی پخش زندهای از محیط کار کارمندان را معرفی کرد.
۵- استفاده از قابلیت Reaction فیسبوک
اگرچه استفاده از فیسبوک مدتی است که در بین کسبوکارهای ایرانی کاهش یافته است، اما این شبکهی اجتماعی هنوز به فرمانروایی خود ادامه میدهد و اعضای فعالی هنوز در آن وجود دارند. یکی از قابلیتهای جذاب و جدید فیسبوک، قابلیت اظهار نظر با شکلکهای متعدد در کنار دکمهی لایک است. این چند شکلک، حالتهای مختلف کاربر را نشان داده و احساسات او را بهتر نمایان میکنند.
با کمی فعالیت در فیسبوک و توجه به بازخوردهای کاربران در مورد پستها، میتوانید احساسات عمومی را در مورد محتوای گوناگون خود متوجه شوید. بهعنوان مثال اگر محتوایی بیش از دیگران شکلک عصبانی دریافت میکند، باید در انتشار نمونههای دیگر از آن دقت کنید.
بخوانید: تبلیغات اینستاگرام چگونه به افزایش فالور کمک می کند!
۶- استفاده از شکلکها
شکلکها، زبان شبکههای اجتماعی هستند
استفاده از شکلکهای یا ایموجیها بهترین راهکار برای ارتباط نزدیک با کاربران و همچنین تزریق کمی حس شوخطبعی در برند است. سرویس هوتسوت در یک بررسی به این نتیجه رسیده که استفاده از شکلک در توییتر موجب افزایش جلب توجه به میزان ۲۵.۴ درصد میشود. این آمار در فیسبوک به ۵۷ درصد میرسد. البته قطعا آشنایی با معانی انواع شکلکها و استفادهی مناسب از آنها، پیشنیاز مدیریت صحیح شبکههای اجتماعی است. فراموش نکنید که این علامتها زبان امروز جهان هستند و استفادهی نادرست از آنها عواقب زیادی دارد.
۷- انتشار ویدیوهای آموزشی
ویدیو راهکاری عالی برای اشتراکگذاری محتوا با کاربران است. آموزشهای ویدیویی (how to) محتوایی ارزشمند و قابل توجه را در اختیار کاربر میگذارند. شما با این ویدیوها انواع کارها را به مراحلی ساده تقسیم میکنید و موارد مختلف را بهصورت کاربردی آموزش میدهید. راهنمایی تصویری بهترین نوع آموزش است و این ویدیوها قطعا توسط طرفداران برند دنبال میشوند.
علاوه بر موارد گفته شده، نرخ اشتراک این نوع از محتوا هم بالا است و شانس جذب فالور در شبکههای اجتماعی را افزایش میدهد. در نهایت باید به یاد داشته باشید که ویدیوی خود را در چندین سرویس اشتراک منتشر کنید تا انواع مخاطبان از وجود آن مطلع شوند.
۸- رایگیری
استفاده از قابلیتهای رایگیری در شبکههای اجتماعی همچون توییتر و فیسبوک، بهترین راهکار برای افزایش درگیری آنها با برند است. بهعلاوه، استفاده از نتایج این رایگیریها نیز در اتخاذ تصمیمات استراتژیک بعدی بسیار مفید خواهد بود. بههرحال این درگیری مخاطب هزینه نداشته و زمان زیادی نیز از او طلب نمیکند اما برای برند شما بسیار مفید و باارزش خواهد بود.
۹- پخش زنده
انتشار ویدیوی زنده در شبکههای اجتماعی متعدد مانند اینستاگرام و فیسبوک و همچنین سرویسهای اشتراک ویدیوی ایرانی قابل انجام است. این نوع از محتوا را میتوان جذابترین نوع ویدیو برای کاربر دانست. آمارهای جهانی نیز شانس مشاهدهی ویدیوهای زنده را حدود ۳ برابر ویدیوهای ضبط شده میدانند. فراموش نکنید که ما نسل تربیت شده با تلویزیون هستیم و هنوز محتوای زنده برایمان ارزش و جذابیت دارد.
برای پخش زنده ویدیو میتوانید از رویدادهای مختلف مانند پرسش و پاسخ، معرفی زندهی محصول یا یک ویدیوبلاگ (ویلاگ) ساده استفاده کنید.
۱۰- شراکت با برندهای دیگر
میتوان از جامعهی مخاطبان مشترک بهترین بهره را برد
اگر فرصت همکاری با برندهای مشابه خود و فعال در صنایع مشترک را دارید، از این فرصت استفاده کرده و حضور خود را در شبکههای اجتماعی افزایش دهید. البته این همکاری نباید رقیب مستقیم شما باشد و همین که مخاطبان مشترکی داشته باشید، کافی است. بهعنوان مثال شرکتهای فعال در زمینهی لوازم آرایش و تولیدکنندگان و طراحان دکوراسیون داخلی، میتوانند از جامعهی مخاطبان مشترک یکدیگر استفاده کنند. اگر مقاله جذب فالور در شبکه های اجتماعی موثر بوده کامنت بگذارید.
بخوانید: لینکدین در شبکه های اجتماعی چگونه به افزایش فالور کمک می کند؟
نظرات و سوالات کاربران