چگونه آنالیتیک به بهبود محتوا کمک می کند

گوگل آنالیتیک در محتوا

 

گوگل آنالیتیک ( Google Analytics ) یکی از بهترین دوستان هر بازاریاب دیجیتالی می باشد. شما از طریق گوگل آنالیتیک می توانید شاخص ها و چگونگی تعامل کاربران با برندتان در فضای مجازی را ارزیابی نمایید، و همچنین متوجه شوید که مخاطبین برند شما به چه موضوعاتی بیشتر علاقه مند هستند، تا بتوانید آنها را در استراتژی های بازاریابی محتوایی برند خود که بخشی از بازاریابی اینترنتی است، لحاظ نمایید.

اگرچه نرم افزارهایی برای سنجش میزان کارایی فعالیت های بازاریابی اینترنتی وجود دارند، اما به دو دلیل عمده ابزار گوگل آنالیتیک به سایر نرم افزارهای بازاریابی اینترنتی ارجحیت دارد :

۱ ) گوگل آنالیتیک یک ابزار رایگان است.

۲ ) ابزار گوگل آنالیتیک توسط کمپانیی طراحی شده و روز به روز توسعه می یابد که خود دارای قوی ترین موتور جستجو در دنیا است. این به این معناست که گوگل آنالیتیک می تواند بهترین اطلاعات را در مورد تاریخچه، روند و میزان جستجوی کلمات در فضای مجازی را برای شما فراهم نماید.

علاوه بر این با گوگل آنالیتیک، شما میتوانید از نرخ تبدیل مشتری، مشخصات کلی مخاطبین که از وب سایت شما بازدید نموده اند ( visitors demographic ) و مسیری را که در وب سایت شما پیموده اند، را ارزیابی نمایید.

اگر شما متخصص بازاریابی اینترنتی هستید، استفاده صحیح از ابزار گوگل آنالیتیک را به شما توصیه می کنیم و حتما درحین استفاده از این ابزار، این موضوع را در نظر داشته باشید که تمامی اعداد و شاخص های ناشی از گوگل آنالیتیک همگی یک هدف را دنبال می کنند. در واقع تمامی این معیارها و اعداد بازگو کننده ساختار و میزان کارایی فعالیت های بازاریابی اینترنتی برند شما هستند. در کل این شاخص ها و اعداد به شما کمک می کنند تا شما یک بازاریاب دیجیتالی حرفه ای شوید.

چرا که بازاریابی اینترنتی براساس آزمون و خطا نیست و شما باید دانسته و هوشیارانه در تهیه و اجرای کمپین های بازاریابی دیجیتالی قدم بردارید زیرا که داده ها اطلاعات لازم را برای شما فراهم کرده اند.

در این مقاله به مواردی می پردازیم که به عنوان اطلاعات مفید از طریق ابزار گوگل آنالیتیک می تواند به شما در بازاریابی محتوا کمک کند تا بتوانید عملکرد موفق تری در بازاریابی اینترنتی داشته باشید.

متوسط زمان بازدید هر صفحه در گوگل آنالیتیک ( Average time on page )
اگر شما محتوای ارزنده را برای مخاطبان برند خود فراهم کرده باشید آنها این نوشته ها را می خوانند و خواندن مستلزم صرف زمان است.

متوسط زمان بازدید هر صفحه در گوگل آنالیتیک

به عنوان مثال برای افرادی که متوسط سرعت خواندن بالایی دارند، خواندن این مقاله حدود ۱ دقیقه زمان می برد در حالیکه برای سایرین، متوسط زمان خواندن این مقاله حدود ۱۰ دقیقه است.

متوسط زمان بازدید در هر صفحه در بازاریابی محتوایی به شما کمک می کند، تا متوجه شوید میزان علاقه مندی مخاطب های شما در مورد موضوع مقاله به چه اندازه است، و براین اساس میتوانید متوسط زمانی که مخاطبین شما باید برای آن صفحه زمان صرف کنند را بسنجید.

به عنوان مثال اگر مقاله شما حدودا ۱۰۰۰ کلمه است و بازدیدکنندگان صفحه را در طی ۳۰ ثانیه ترک می نمایند، یعنی اینکه کاربران این صفحه یا مقاله را به صورت کامل نمی خوانند و میزان engagement مقاله شما برای مخاطبین برندتان رضایت بخش نیست.

متوسط زمان بازدید هر صفحه در قسمت رفتار ( Behavior ) در ابزار گوگل آنالیتیک وجود دارد.

behavior – رفتار

بیشترین و کمترین متوسط زمان برای صفحات مختلف وب سایت یا وبلاگتان را با هم مقایسه کنید تا متوجه شوید چه موارد یا نکاتی، در صفحاتی که بیشترین زمان را مخاطبان برند شما در آن صرف کرده اند، وجود دارد که در سایر صفحات دیده نمی شود.

مرجوعین Referrals در گوگل آنالیتیک
یکی از مواردی که میتواند دلیلی براین باشد که شما بازاریابی محتوای موفقی دارید این است که از طریق webmaster متوجه شوید که آیا سایت های دیگر بازدیدکنندگانشان را به سایت شما راهنمایی می کنند یا خیر؟ و یا به عبارت دیگر از طریق چه منابعی، بازدیدکنندگان به سایت شما ارجاع داده می شوند؟

برای اینکه بتوانید اطلاعاتی در مورد مرجوعین به سایتتان به دست آورید به صورت زیر عمل نمایید :

روی گزینه Acquisition در قسمت چپ صفحه ی گوگل آنالیتیک کلیک کنید.
گزینه Select all traffics را انتخاب کنید.
برروی Channels کلیک کنید.
در ستون اول همانطور که می بینید نوشته شده :

Referrals – مرجوعین در گوگل آنالیتیک

Default Channel Grouping و در زیر آن نیز کلیه کانال هایی است که بازدیدکنندگان را به وب سایت شما آورده است و شامل شبکه های اجتماعی Organic search، ….و مرجوعین ( Referrals ) می شود.

بر روی گزینه Referals کلیک کنید.

بنابراین اطلاعاتی در مورد اینکه مرجوعین از کدام سایت های دیگر وارد وب سایت شما می شوند، به نمایش در می آید اما این کافی نیست زیرا دقیقا مشخص نمی کند که دقیقا از کدام صفحه از وب سایت های referrals، شما مراجعه کننده داشته اید. بنابراین برای اطلاع دقیق از اینکه از کدام صفحه از وب سایت مرجوعین، شما بازدید کننده دارید، به صورت زیر عمل نمایید :

Secondary dimension

Destination page

حال براساس محتوای صفحاتی که بیشترین مرجوعین را به وب سایت شما داشته اند، سعی در نوشتن محتوای جدید برای وب سایت خود نمایید.

با به کاربردن ابزار گوگل آنالیتیک بدون هیچ هزینه ای و به راحتی می توانید از دو شاخص ذکر شده در بالا که در بازاریابی محتوایی دارای اهمیت هستند، استفاده نمایید ومیزان اثر بخشی فعالیت های بازاریابی محتوایی برند خود را در بازاریابی دیجیتالی بسنجید و آن را ارتقا دهید.

منبع : beloved.marketing


آیا نیاز به مشاوره در مورد خدمات ما دارید ؟

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ما تماس بگیرید

021-41895000

یا در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم

تکمیل فرم

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *