چرا تقویم محتوا برای بازاریابی محتوا ضروریست ؟

بازاریابی محتوا چیست ؟

مدلی از بازاریابی است که به تولید و اشتراک گزاری محتوا می پردازد تا مشتری جذب کند . این محتوا و اطلاعات می تواند در انواع مختلفی مثل اخبار تحلیلی ویدیو ، کتاب ، موشن گرافی ، مطالعه موردی ، راهنما و دستور العمل ها ، سوالات و پاسخ ، مقالات و تصاویر منتشر گردد  . در واقع این نوع بازار یابی برای مشتریان مفید است .

هر کسی که در زمینه تولید محتوا به صورت حرفه ای فعالیت می کند حتما با تقویم محتوا آشنایی دارد . تقویم محتوا به بازاریابان کمک می کند تا مطالب سایت خود را هدفمند تولید کنند و هدف اصلی این تقویم، افزایش سئو سایت به منظور جذب مخاطبان بیشتر است .

اما قبل از هرکاری باید با مفاهیم تقویم محتوا و کلمات کلیدی آشنا شوید و سپس به رابطه ی آنها با سئو سایت پی ببرید.

تقویم محتوا چیست ؟

همانطور که از اسم تقویم محتوا پیداست ، این تقویم مثل یک تقویم جیبیست که شما تمام مناسبت ها ، رخداد ها ، اتفاقات مهم و … در آن یادداشت می کنید و آن را همیشه و همه جا با خود حمل می کنید.

در این تقویم نیز شما تمام رخداد های سئو سایت ، محتوا های مناسبتی ، تعداد محتواهایی که باید گذاشته شود، محتواهایی که در کانال ها و یا سایت های مختلف گذاشته شده وجود دارد . این تقویم باید حداقل ماهیانه نوشته شود و در آخر هر  ماه نیز بازخورد آن بررسی شود و برای ماه بعد طبق بازخورد ماه گذشته ، تقویم جدید نوشته شود . این تقویم باید قابل خواندن برای همه اعضای تیم باشد و گروه باید با هم هماهنگ باشند .

فواید تقویم محتوا

داشتن یک استراتژی برای زمان ارسال محتوا

تعیین  نوع براساس تاریخ

تعیین ابزارهای تبلیغاتی مناسب

هماهنگ شدن کارها

رضایت مشتری

و …

رابطه تقویم محتوا با کلمات کلیدی

اساس داشتن این نوع تقویم باید کلمات کلیدی باشند. در واقع هدف شما این است که رتبه سایت خود را در کلمه کلیدی خاصی افزایش دهید. برای این مساله باید برنامه ریزی داشته باشید. بهترین روش برای برنامه ریزی همین تقویم محتوا است. اما چگونه؟

فرض کنید که شما دارای یک فروشگاه اینترنتی درخصوص فروش لوازم پزشکی هستید و قصد دارید که در مناسب های مختلف را تخفیف دهید. مثلا مناسبتی در خصوص مهندس است.(البته این مناسبت ها بهتر است که متناسب با نوع کسب وکار شما باشد.) مسلما این کلمه ای مثل مهندس  آن روز بیشتر از همه در گوگل و دیگر شبکه های اجتماعی مورد جستجو قرار میگیرد، پس سعی کنید که یک مقاله در آن روز با محوریت کلمه کلیدی مهندس بنوسید تا در جستجو گوگل نشان داده شوید یا در شبکه های اجتماعی خود، مطالبی با این موضوعات با هشتگ های آن ها قرار دهید. این رابطه ها البته بیشتر مناسبتی است.

اما این فقط کاربرد تقویم نیست. یک رابطه دیگر این است که شما روز خاصی را متناسب با کلمات کلیدی خاصی تعیین کنید. مثلا فرض کنید که شما در یک شرکت نرم افزار و اپلیکیشن کار می کنید ، تقویم شما باید این گونه نوشته شود که مثلا :

روزهای شنبه معرفی محصول ، روزهای دوشنبه ، تخفیف ویژه و روزهای ۴ شنبه مقالات جدید و … در سایت و شبکه های اجتماعی گذاشته شود .

اول باید کلمات کلیدی را تعیین کنید

برای نوشتن یک تقویم محتوای خوب و مفید باید بدانید که کلمات کلیدی و محوریت آن چیست و اینگونه سئو سایت و تقویمتان را به هم مرتبط کنید. سعی کنید ببینید رقابایتان از چه کلماتی استفاده می کنندو سعی کنید کلمات بهتر و بیشتری نسبت به آنها انتخاب کنید که شما را نسبت به انها در جایگاه بهتری قرار دهد و دوما اینکه در روزهای خاص و همچنین در گوگل و دیگرشبکه های اجتماعی مورد جستجو قرار بگیرید و در آخر و از همه مهمتر اینکه بتوان یک ارتباط مناسب با آن در تقویم ها پیدا کرد.

نوع تولید محتوا رقبای شما چیست ؟

بعد از اینکه کلمات کلیدی خود را تعیین و دسته بندی کردید، باید نوع پست گذاری رقبای خود در شبکه های اجتماعی و بلاگ سایتشان را بررسی کنید. مطمئنا آن ها هم برای خود دارای تقویم محتوا می باشند. بررسی کنید که :

در روز چه میزان پست در بلاگ و شبکه های اجتماعی قرار می دهند؟

نوع پست های آن ها در این شبکه ها چگونه است؟ نسبیت آموزشی، خبری، مناسبتی و متفرقه را بررسی کنید.

نحوه نوشتن آن ها در حالت های خاص به دقت بررسی کنید.

هر شبکه اجتماعی در روز چندبار به روزرسانی می شود؟

در چه ساعاتی از روز محتواهای خود را نشر می دهند و اینکه نوع آن ها چگونه است؟

و در مجموع فعالیت های آن ها را تحت نظر داشته باشید.

این نکته را در نظر داشته باشید که نظارت بر فعالیت رقبا همیشگی است اما در موقع شروع کار این باید بیشتر و جدی تر به این مساله دقت کنید.

برای مثال شرکت ما که یک شرکت در زمینه نرم افزار و اپلیکیشن است، استراتژی خاصی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی دارد..

تیم محتوا گزاری ما طبق کلمات کلیدی که برای هر سایت ما با توجه به رقبایمان بدست امده شروع به آماده کردن پست ها در شبکه های اجتماعی و به روز رسانی اخبار در سایت های خودمان می کند . و با توجه به مقالات و امار ها تعداد پست ها را مشخص می کند و برای هر مناسبتی که مرتبط با حیطه کاری شرکت باشد و مناسبت های ویژه برای شبکه های اجتماعی پست آماده می کند.

دقت کنید که به هیچ وجه نباید کپی کنید، بلکه باید ایده بگیرید و از آن ها یک ایده جدید بسازید.

در آخر چه کاری برای تقویم محتوا انجام دهیم؟

اگر بخواهیم تقویم محتوایی را بنویسیم که بتوان با آن رتبه کلمات کلیدی را متناسب با سایت و با برنامه افزایش دهیم و تمام گفته های خود را خلاصه کنیم، بهتر است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهیم:

  1. اول از همه یک تقویم در کنار خود قرار دهید.
  2. کلمات کلیدی سایت اصلی خود را بنویسید.
  3. سایت های رقیب خود را بررسی کنید. نوع محتوا، چگونگی انتشار محتوا، ساعت انتشار محتوا، از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند، در طول روزهای هفته از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، پست های آن ها چگونه منتشر می شود و غیره را به دقت بررسی کنید.
  4. برای خود به صورت ماهیانه یا حداقل هفتگی، یک برنامه برای پست گذاری درطول هفته و در تقویم محتوای خود بنویسید. برای هرروز هفته یک کلمه کلیدی خاصی در کنار بقیه نوع پست ها قرار دهید. سعی کنید ساعت انتشارهای متفاوتی را تست کنید تا بتوانید بیشترین بازخورد را بدست بیاورید.
  5. در آخر ماه، یک بازخوردی بگیرید تا ببینید چه مقدار تقویم محتوای شما دقیق بوده است.

به اشتراک بگذاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *