چرا باید با ویدیو قابلیت های کسب و کار را بررسی کنیم؟
همه میدانیم که استفاده از ویدیو در یک سخنرانی یا جلسه میتواند تاثیر شگرفی در نظر مخاطب بگذارد. نمایش کلیپی تاثیرگذار، علاوه بر بالا بردن ریتم یک سخنرانی می تواند زنگ تفریحی برای مخاطبین به ارمغان آورد و آنها را برای شنیدن مطالب جدید آماده کند. حال سوال اینجاست که چگونه باید از ویدیو استفاده کرد و پس از پخش آن نحوهی ارائه مطلب به چه شکل باید باشد.
بسیاری از مدیران یا سخنرانان هنوز نحوهی استفاده از آن را بلد نیستند و تنها در نظر دارند که توانایی خود در تولید ویدیو را به رخ دیگران بکشند. آنها غالباً نمی توانند از تغییر ریتم به وجود آمده توسط ویدیو استفاده کنند و قادر نیستند از فرصتهای به وجود آمده، به نحو احسن بهره ببرند.
بخوانید: رازهای بازاریابی اینترنتی
آنها پس از پخش ویدیوهای مختلف دوباره روند تکراری خود را در پیش میگیرند و از تغییر احساسات مخاطب با خبر نمیشوند. حتی برخی از آنها بدون توجه به تغییر ایجاد شده، ناگهان ۱۸۰ درجه شیوهی دیگری را در پیش میگیرند که موجب بر هم خوردن حواس مخاطب میشود.
البته جای نگرانی نیست چرا چند نکته آسان برای بهره گرفتن از ویدیو وجود دارد که با درنظر گرفتن آنها میتوان به نحو احسن برای به نمایش گذاشتن اعتبار و تواناییهای رهبری استفاده کرد. شما هم در موقعیتهای مشابه میتوانید با اتخاذ روشهای این چینی، قدم به قدم پیش رفته و از فرصت به وجود آمده استفاده نمایید.
قدم اول: پیش از مخاطب ویدیو را مشاهده کرده و واکنشتان را بررسی کنید
زمانی که شما یک ویدیو را مشاهده میکنید، تصاویر زیادی از جلوی چشمتان رد میشود که قرار است تاثیر ویژهای بر شما بگذارد. مشخصاً با توجه به محتوای به نمایش درآمده، احساسات مختلفی را تجربه خواهید کرد و واکنشی به آن نشان خواهید داد.
بخوانید: رازهای بازاریابی اینترنتی موفق چیست؟
پس از دیدن ویدیو بهتر است بلافاصله تفکرات و واکنشهایتان را یادداشت کنید تا بتوانید ایدهای از تاثیری که بر مخاطب میگذارد، داشته باشید. پس از آن تمام نکاتی که از آن به یاد میآورید را بنویسید. این مسئله موجب میشود وجه مشترک میان حرف های خود و ویدیو را بیابید. علاوه بر این میتوانید پیش بینی کنید که مخاطب چه حالتی بعد از دیدن آن پیدا میکند و می توانید بر اساس آن برنامه ریزی کنید.
قدم دوم: توقعتان از ویدیو و اتفاقات بعد را مشخص کنید
آلفرد هیچکاک میگوید:
«زمانی که می خواهید تعلیق بوجود آورید، باید به تماشاگر همه چیز را بگویید. اگر تماشاگر به دنبال پیش بینی کردن نباشد، شما نمیتوانید تعلیق به وجود آورید، تنها میتوانید موجبات شگفتیاش را فراهم کنید.»
اینکه شما مخاطبین خود را شگفت زده کنید، عملکرد بدی نیست اما استراتژی نامطمئن و خطرناکی به شمار میرود. بدون راهنمایی، شنوندگان شما ممکن است متوجه منظور آن نشوند.
این مسئله الزاماً بدین معنی نیست که تمامی اتفاقات را برایشان مطرح کنید، تنها لازم است به نوعی انتظارات خود را به آنها القا کرده و به نوعی نکتهای که قرار است با دیدن آن دریافت کنند را به شکل غیر مستقیم به آنها گوشزد کنید.
بدین ترتیب مخاطبین با دیدن آن، توصیفهای شما را فراموش نمیکنند و در ویدیوی مذکور به دنبال نکتههای گوشزد شده میگردند.
قدم سوم: میان گفتهها و ویدیوهایتان ارتباط برقرار کرده و از این وجه مشترک استفاده کنید
حال که مخاطبین ویدیوی طراحی شده را مشاهده کردند و نکات مورد نظر شما را دریافت نمودند، زمان آن رسیده که میان گفتهها و ویدیو ارتباط برقرار کرده و با استفاده از آن نتیجه مطلوب بگیرید.
بخوانید: چرا بازاریابی ویدیویی برای کسب و کار مهم است؟
کسب و کار شاید آنها محتوای نمایش داده شده را به یاد داشته باشند اما ممکن است نتوانند بلافاصله چگونگی ارتباط میان نکتهها، ویدیو و محبث ارائه شده را پیدا کنند.
از آنجایی که ذهن مخاطب آماده شده و خستگیاش در رفته، زمان مناسبی است که تواناییهای رهبری و قدرت سخنوری خود را به نمایش بگذارید. با اتکا بر قابلیت داستانسرایی و روایتگری، مخاطب را با خود همراه سازید و تجربه خوشایند و تاثیرگذاری برایش خلق کنید. این مسئله موجب میشود که مخاطب تا مدتها محبث ارائه شده را فراموش نکند.
قدم چهارم: پس از پایان صحبت های خود ویدیو را دوباره پخش کنید
پس از پایان یافتن صحبتهایتان، دوباره آن را پخش کنید. برخی مخاطبین دوست دارند بار دیگر نکات و حرفهای شما را با ویدیوی به نمایش گذاشته شده، مقایسه کرده و به دنبال شواهد موجود بگردند. شاید آنها در مرتبه اول نتوانسته باشند به طور کلی آنچه که میخواهید دریافت کنند.
بدین شکل شما مطمئن میشوید که تمامی مخاطبین تک تک ثانیههای ویدیوی شما را به یاد میسپارند. بدین ترتیب با پایان یافتن پخش دوبارهی آن، پیام مورد نظر شما با فونت بزرگ در ذهن آنها نقش خواهد بست.؟
منبع: دیجیاتو
نظرات و سوالات کاربران