آیا همیشه حق با مشتری است؟ آیا این گفته درستی است؟
جمله «همیشه حق با مشتری است» را به قدری زیاد شنیدهاید که به نظر میرسد حقیقتی محض باشد. اما آیا واقعا اینطور است؟ در واقع، کسب وکارهایی که عملکرد خوب دارند، هر زمان که مشتری شکایتی میکند، نباید خود را مقصر محض بدانند. سه موقعیت را باید بشناسیم که در آن نه تنها حق با مشتری نیست، بلکه بهترین کار این است که بر موضع خود پافشاری کنید.
آیا همیشه حق با مشتری است؟
۱) وقتی روحیه کارمندتان در خطر است
شکایتهای میتواند از نحوه کار نامطلوب تا خدماتدهی ضعیف را دربربگیرد. به هر حال، احتمالا بسیاری از شکایاتی که از طرف مشتری دریافت میکنید، در مورد مسائلی هستند که کارمند شما یا آن را انجام داده یا انجام نداده است. آسانترین راه این است که بپذیرید کارمند شما اشتباه کرده، اما اگر او کارمند خوبی باشد، قبل از اینکه بخواهید او را سرزنش کنید، احتیاط را رعایت کنید. وقتی کارمندان شما به وضوح قوانین تعیین شده یا فرآیندهای شرکت را دنبال میکنند، نیاز دارند بدانند که شما از آنها حمایت میکنید. در غیر اینصورت، با ریسک دور شدن از کارمندان و تخریب روحیه آنان مواجه میشوید.
این به این معنی نیست که نباید با مشتری مورد نظر مصالحه کنید، بلکه یعنی کارمند خودتان را به خاطر فرد دیگری قربانی نکنید. به یاد داشته باشید که از دست دادن یک مشتری و جایگزین کردن مشتری جدید شاید کار هزینه بری باشد؛ اما از دست دادن یک کارمند خوب، پرهزینهتر است.
بخوانید : تاثیر محتوای بصری روی کسب و کار
نظرات و سوالات کاربران