سرعت رشد Google Cloud، از سرعت تجارت تبلیغاتی شرکت پیشی می‌گیرد

 

گوگل هنوز یک شرکت تبلیغاتی و تجارت تبلیغاتی است، اما سرعت درآمد حاصل از تجارت ابری که تبدیل به یک غول فنّاوری شده، از درآمد تبلیغاتی آن پیشی می‌گیرد.

مدیر اجرائی این شرکت، روث پُرات، در کنفرانسی با تحلیلگران خاطرنشان کرد که پلتفرم ابری گوگل یکی از سریع‌ترین خطوط رشد درآمد را در آلفابت دارد؛ آلفابت، شرکت مادر و دربردارنده‌ی گوگل و کسب‌وکارهای دیگر مثل Waymo، سازنده‌ی اتومبیل‌های خودران است. بخشی از این رشد به دلیل تغییر کار شرکت‌ها با Google Cloud است.

ساندار پیچای مدیرعامل گوگل گفت: «در طی چند ماه گذشته، متوجه تغییری در مکالمات داین گرین و تیم او با مشتریانشان هستیم. به‌طور روزافزون از ما خواسته می‌شود که در پروژه‌هایی با مأموریت‌های مهم و انتقال‌های کامل (داده‌ها) مشارکت کنیم، داده‌ها را از مرکز داده‌های درون‌سازمانی به Cloud منتقل کنیم.»

درآمد گوگل، از Cloud به‌طور یکجا نیست بلکه در درآمد حاصل از فروش سخت‌افزاری و Google Play در بخش‌های دیگرپراکنده است. مجموع درآمد در این کسب‌وکارها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۷، تقریباً ۳.۱ میلیارد دلار است که ۴۹ درصد بیش از درآمد سال گذشته در همین دوره است. هرچند که سهم دقیق Cloud کاملاً مشخص نیست، از قدردانی پرات و پیچای از کسب‌وکار ابری در کنفرانس، به نظر می­رسد که محرک قدرتمندی در درآمد حاصله بوده است.

سرعت رشد درآمد از بخش‌های دیگر، بیشتر از درآمد تبلیغات گوگل بوده که با رشد سالانه‌ی ۱۹ درصد به ۲۱.۴ میلیارد دلار رسیده است. بخش تبلیغات و تجارت تبلیغاتی در نرخ رشد سال‌به‌سال، تقریباً در رشد سال گذشته ثابت مانده است، درحالی‌که سهم بقیه‌ی بخش‌ها در همان سال سرعت گرفتن است.

اُرس هلتسله، یکی از برجسته‌ترین افراد مربوط به زیرساخت گوگل قبلاً گفته بود که انتظار دارد در آینده درآمد تجارت ابری از درآمد تبلیغات گوگل سرعت بگیرد و نتایج اعلام‌شده در روز پنجشنبه نشان‌دهنده این روند است، هرچند که هنوز راه درازی در پیش‌رو دارد.

به دلیل رشد درآمد، گوگل برای تیم Cloud پول خرج می‌کند. پرات می‌گوید اکثر نیروهای تازه استخدام‌شده‌ی گوگل در فصل گذشته به تیم Cloud پیوستند که این به نفع هزینه‌های کلی گوگل در همین دوران تمام شد. این آمارها نشانه‌ی دیگری از وقف شرکت به پلتفرم ابری خود است.

بخوانید : چگونه تبلیغات موثر داشته باشیم ؟

درحالی‌که رشد درآمد که در روز پنجشنبه اعلام‌ شد نشان می‌دهد که درخواست Google Cloud در حال افزایش است، مجموعه‌ی گوگل و پلتفرم ابری گوگل (GCP) در بازارهای همتای خود همچنان شکست‌خورده‌اند. به‌طور مثال درآمد سرویس‌های وب آمازون در فصل اول بیش از ۳.۶ میلیارد دلار بود که کل درآمد فصل دیگر بخش‌های گوگل نسبت به آن ناچیز به نظر می‌رسد.

منبع : خط دید 


به اشتراک بگذاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *