بدون لینک اشاره کنید

لینک سازی

 

گوگل از اولین روزهای پیدایش خود از بک لینک ها به عنوان ابزاری برای ارزیابی اعتبار و ارتباط یک صفحه استفاده کرده است. هر چه تعداد بک لینک ها سایر سایت ها بیشتر بوده، به خصوص اگر از صفحات معتبری بوده باشد، گوگل اهمیت بیشتری را به رتبه بندی آن صفحه می دهد. بنابراین لینک سازی به عنوان یکی ار راه های سئو ارتقا پیدا کرد و سئوکاران دست به هر کاری می زنند تا با کسب بک لینک از سایر سایت ها به ارتقا رتبه سایت بپردازند.

گوگل در سال های اخیر سیاست های جدیدی را برای برخورد با بک لینک ها اتخاذ کرده است. به عنوان مثال با بک لینک های پولی برخورد کرده و با استفاده از آپدیت هایی مانند پنگوئن و فرد به جریمه سایت هایی می پردازد که دارای تعداد زیادی از بک لینک های اسپم هستند. همه این سیاست ها و الگوریتم ها موجب شده که بک لینک سازی مانند گذشته نبوده و کمی برای وبمسترها و سئوکاران هوشمندانه تر شده است.

همزمان با رشد وب در سال های اخیر، موتورهای جستجو ارتقا یافته اند. با ظهور شبکه های اجتماعی، دستیاران دیجیتالی، جستجوی صوتی و نزدیک شدن هر چه بیشتر دنیای مجازی با دنیای واقعی، به نظر می رسد که شمارش تعداد بک لینک ها به یک سایت کمی غیر منطقی و منسوخ شده باشد و روش خوبی برای قضاوت درباره اعتبار یک صفحه نیست.

در طی چند سال گذشته، اغلب موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ قدرت ارزیابی اعتبار سایت را توسعه داده و از روش های دیگری مانند ارجاع به نام یک وب سایت در هر نقطه ای از وب، کمک می گیرند. به این گونه نقل قول ها و ارجاع به یک برند، اشارت بدون لینک (linkless mentions) یا بک لینک های بدون لینک (linkless backlinks) گفته می شود.

اشارات بدون لینک چگونه کار می کنند؟

در سال های دورتر گوگل از پیج رنک برای ارزیابی اعتبار یک صفحه استفاده می کرد. سیستم کار این الگوریتم به گونه ای بود که هر یک لینک به سایت مانند یک رای مثبت محسوب می شد و هر چه این بک لینک ها از صفحاتی بود که خود دارای بک لینک های بیشتری بودند، ارزش آنها بیشتر بود و در نتیجه پیج رنک صفحه نیز بالاتر می رفت.

البته پیج رنک تنها فاکتور موثر بر رتبه بندی صفحات در نتایج جستجوی گوگل نبود و بسیاری از وبمسترها نیز همواره نسبت به این نوع تفکر که تنها پیج رنک بالا می تواند موجب افزایش رتبه شود، هشدار داده بودند. اما با تمام این اوصاف تاکید زیادی بر روی پیج رنک در سئو می شد.

زمان زیادی از این مسئله گشته است و گوگل نیز در سال ۲۰۱۶ به صورت رسمی اعلام کرد که پیک رنک را از روی تولبار خود حذف می کند، چرا که وبمسترها را به روش های اشتباه می کشاند. با اینکه گوگل همچنان از پیج رنک به صورت داخلی در الگوریتم رتبه بندی خود استفاده می کند، اما فاکتورهای دیگری نیز برای ارزیابی اعتبار سایت ها وجود دارد.

در همین حال، شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهد گوگل و بینگ قادر به شناسایی اشارات بدون لینکی هستند که به یک برند یا وب سایت در اینترنت می شوند و از آن به عنوان نشانه ای برای اعتبار سنجی استفاده می کنند.

گروهی از تفسیرگران اینترنتی نیز اعلام کرده اند که گوگل نسبت به ثبت حق اختراعی اقدام کرده که در آن اشاره های بدون لینک، معادل با بک لینک های ضمنی هستند. آقای Simon Penson از نویسندگان سایت MOZ در مقاله اخیر خود نحوه کار چنین سیستمی را این طور بیان کرده است:

هنگامی که کاربری به جستجوی نام یک برند در موتورهای جستجو و به کلیک بر روی سایت آن پی پردازد، این مسئله از دید آنها مخفی نمی ماند. موتورهای جستجو می توانند به ذخیره کردن این اطلاعات پراخته و از آنها در سیستم اشارات بدون لینک استفاده کنند تا به افزایش رتبه آن سایت ها در نتایج جستجو بپردازند.

آقای Gary Illyes در کنفرانس Brighton SEO در سپتامبر ۲۰۱۷ نیز اعلام کرد که بک لینک های بدون لینک می توانند سیگنالی قوی برای افزایش اعتبار سایت ها محسوب گردند. او این مطلب را این گونه بیان نمود:

اگر شما مطالب با کیفیتی را در وبسایت خود منتشر کرده و آن مطلب در اینترنت به شکل وسیعی به اشتراک گذاشته شود، نتیجه می گیریم شما خوب عمل کرده اید. این اشتراک گذاری هم می تواند به شکل لینک بوده و هم اشاره های بدون لینک به مطلب مورد نظر شما باشد.

این موضوع از این واضحتر نمیتوانست بیان شود. گوگل تمام اشاره هایی که به وب سایت شما می گردد، اعم از لینک یا آنهایی که بدون لینک هسند را در نظر گرفته و از آنها به عنوان فاکتوری برای ارزیابی اعتبار سایت شما استفاده می کند.

اشاره های بدون لینک در لینک سازی به چه معنی هستند؟

بسیاری از راهکارهای بک لینک سازی بر روی اشاره های بدون لینک نیز کار می کنند و اگر در حال حاضر استراتژی قوی و موفقی برای لینک سازی دارید، به همین روال می بایست ادامه دهید.

بک لینک ها همچنان بسیار مهمند اما نباید هدف نهایی شما در لینک سازی محسوب گردند. تاکتیک هایی مانند مجبور کردن وبمسترها به قرار دادن هایپرلینک از شما دیگر ضروری نیستند و اشاره کردن به برند سایت شما کافیست. البته با این فرض که اشاره به نام برند شما به شکل منفی و همراه با نارضایتی نباشد.

اطلاع رسانی درباره برند شما

در طول زمان این مسئله به صورت عمومی تری مانند ارجاع به وب سایت نیز تبدیل شده است. اشاره کردن به نام برند شما در راستای همین هدف است و می تواند کاربران را از وجود شما آگاه کند. مواردی که می توانند در راستای این هدف به ما کمک کنند عبارتند از:

  • نقدهای آنلاین: کاربران را تشویق به نوشتن نقد و بررسی از خود کنید و پاسخ به نقدهای منفی را از یاد نبرید.

  • روابط عمومی: اشاره به نام برند شما در نشریات و حوزه های آنلاین یکی از استراتژی های مهم در اشاره های بدون لینک است. بخش روابط عمومی سایت را با خود همگام کرده تا به صورت هوشمندانه تری در راستای این هدف فعالیت کنید.

  • شبکه های اجتماعی: با استفاده از شبکه های اجتماعی، کاربران را از وجود خود آگاه کرده و در مورد محصولات و خدمات خود با آنها گفتگو کنید.

  • پست مهمان: این روش در زمینه اشاره های بدون لینک بسیار خوب عمل می کند. در گذشته نوسندگان پست مهمان ، وبمسترها را تحت فشار می گذاشتند که کلمه کلیدی اصلی پست به سایشان لینک شود. اما در حال حاضر تنها اشاره به برند شما نیز کافی بوده و به گونه ای معادل با بک لینک می باشد.

رهگیری تمام اشاره هایی که به برند می گردد

اگر شما یک برنامه خوب لینک سازی را دنبال می کنید، هزینه کردن برای استفاده از چند ابزار آنالیز بک لینک کاملا منطقی به نظر می رسد و موجب می شود که شما با سایت های لینک دهنده به شما آشنا گردید.

همین رویه در زمینه اشاره های بدون لینک نیز وجود دارد، منتها می بایست هر گونه اشاره ای که به وب سایت شما می شود را رهگیری کنید که نیازمند به استفاده از چند ابزار است.

تعدادی از ابزارهایی که به شما کمک می کنند تا اشارات به وبسایت خود را در اینترنت شناسایی کنید، عبارتند از:

  • Google Alerts: گوگل دارای ابزار رایگانی است که هر گونه اشاره به وبسایت شما یا کلمه کلیدی موردنظرتان را به شما اعلام می کند. شاید شما از همین ابزار برای پیدا کردن فرصت هایی برای لینک سازی استفاده می کنید.

  • Awario: این ابزار به شما کمک می کند تا کلمه پیشنهادی مورد نظر خود را وارد کرده تا از اشاره هایی که در اینترنت به آن می شود، با خبر شوید.

  • Talkwalker Alerts: این ابزار همانطور که خود نیز اعلام می کند یکی از بهترین جایگزین های Google Alerts است و با تعریف کلمه کلیدی مورد نظر خود میتوانید به رهگیری آن در وب بپردازید. این ابزار قابلیت اعلام اشاره شدن به برندتان و قابلیت هاییست که می توان به آنالیز این موضوع پرداخت.

  • Mention: این ابزار نیز قادر به نمایش اشارات به عبارت مورد نظر شماست و دارای فیلترهاییست که می توان منابع، زبان و نوع اشاره از نظر مثبت یا منفی بودن را تفکیک کند. همچنین می توانید به ارزیابی مستقیم اشارات بدون لینک رقبا بپردازید.

بهینه سازی سئو خارجی

سئو خارجی سایت برای موفقیت در آگاه شدن کاربران از وجود سایت کاملا ضروریست. سئو خارجی شامل هر گونه فعالیتی از سئو می شود که در داخل سایت اتفاق نمی افتد. فعالیت در شبکه های اجتماعی، نقدهای آنلاین و خدمات رسانی به مشتریان از جمله فعالیت هایست که می توان مثال زد. هر گونه فعالیتی که در سئو خارجی موثر است، می تواند منجر به اشاره هایی بدون لینک از کاربران به شما شده که این مسئله موجب افزایش اعتبار سایت می شود.

مدیریت اعتبار سایت

بک لینک هایی برای سایت مفیدند که از سایت های اسپم نباشند. تنها اشارات بدون لینکی در سئو سایت موثرند که به شکل مثبتی نقل شده باشند. اینجاست که مدیریت اعتبار سایت یک امر ضروری به نظر می رسد.

در صورتی که نقدهایی که از سایت شما صورت می گید تماما منفی باشند، به سئو سایت لطه زده می شود. بعضی از ابزارهایی که در قسمت قبل معرفی شد، دارای قابلیت ارزیابی نقدها هستند و میتوانند مثبت یا منفی بودن آن ها را شناسایی کنند.

به تمامی نقدهای منفی پاسخ داده و سعی کنید که نظر منفی کاربران را عوض کنید. نام برند خود در اینترنت را به شکل مثبتی جلوه داده و در این زمینه فعالیت بسیاری کنید تا اندک نقد های منفی دیگر به چشم نیایند.

منبع:رادزاد


آیا نیاز به مشاوره در مورد خدمات ما دارید ؟

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ما تماس بگیرید

021-41895000

یا در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم

تکمیل فرم

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *