بازاریابی بصری چیست

 

بازاریابی بصری چیست؟

ظاهراً صاحب آبنبات فروشی چوبی ارزش بازاریابی بصری (Visual Marketing) را به خوبی درک کرده است؛ در بازاریابی بصری به کمک تصاویر جذاب و درگیر کننده برند، محصولات و مزیت های استفاده از آنها را به مخاطبین هدف نمایش می دهیم.

روزانه انواع و اقسام عکس ها را در اینترنت می بینیم و بسیاری از آنها در ذهن ما ماندگار می شوند. ممکن است بپرسید چرا عکس ها نسبت به نوشته ها اثرگذاری بسیار بالاتری دارند. به واقعیات علمی زیر توجه کنید:

۸۳ درصد یادگیری از طریق نگاه کردن به اجسام اتفاق می افتد.
مقاله هایی که در آنها از عکس های جذاب استفاده می شود ۹۴ درصد بازدید بیشتری نسبت به مقالاتی که عکس ندارند می گیرند.
به عبارت ساده تر، استفاده از عکس روشی فوق العاده مؤثر برای اطلاع رسانی در مدت زمان کم است، به همین خاطر تدوین یک استراتژی بازاریابی بصری قوی برای برندها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بازاریابی بصری چگونه انجام می شود؟

اصلی ترین نکاتی که برای ایجاد یک بازاریابی بصری مفید باید رعایت شوند عبارت اند از:

اصالت: استفاده از عکس ها و تصاویر واقعی و طبیعی.
اثرگذاری احساسی: به کارگیری عکس هایی که احساسات بازدید کننده را برمی انگیزند.
استفاده از الگوها: از تصاویر شخصیت هایی استفاده کنید که داستانی عمیق و احساسی را در پسِ خود دارند.
ارتباط: عکس هایی قرار دهید که با فرهنگ، موقعیت مکانی، علایق و سلایق مشتریان مرتبط هستند.
برای ایجاد اصالت باید داستانی واقعی را تعریف کنید؛ داستانسرایی در کسب و کار برای هر برند فرق می کند. از تصاویری استفاده کنید که ارزش های کمپانی شما را نشان می دهند. برای ایجاد حس اصالت، عکس ها باید با مخاطبین هدف، مأموریت و صدای برند هماهنگ بوده و به گونه ای باشند که برند شما را از دیگر رقبا متمایز می کنند.

علاوه بر اینها می توانید از عکس هایی استفاده کنید که توسط مشتریان یا فالوورهای شما گرفته یا ساخته شده اند. استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) کمک می کند تا رابطه ای انسانی با مشتریان برقرار کنید. برای این کار هم می توانید خودتان اقدام کنید یا اینکه از یک آژانس خارجی کمک بگیرید.

بعد از انتشار عکس ها بازخورد مخاطبین را بررسی کنید. ببینید کدام عکس ها بیشترین بازخورد، نرخ کلیک و تبدیل را داشته اند؟ ببینید این عکس ها به چه دلایلی با مخاطبین شما ارتباط برقرار کرده و چه شباهت هایی با هم دارند؟

فاکتور دوم اثرگذاری احساسی است؛ یعنی عکس هایی که استفاده می کنید باید فراتر از یک عکس عمل کرده و ۲ بعدی نباشند. روزانه کاربران صدها عکس و تصویر را در اینترنت می بینند بنابراین عکس ها باید طوری باشند که کاربران با دیدن آنها حس های لامسه، شنیداری و چشایی آنها تحریک شود و خودشان را در آن موقعیت فرض کنند و منظور شما را بگیرند.

تصاویر با روزولوشن بالا و با جزئیات فراوان احساسات مردم را برانگیخته می کنند و استفاده از آنها باعث می شود تا برند شما شناخته شده تر شده و کاربران بیشتری در صفحه مشارکت کنند.

اگر عکس های با کیفیتی گرفته اید ولی فردی در آن در حال چشمک زدن است یا داخل کادر نیست یا اینکه فکر می کنید عکس کلاً نقص دارد نگران نباشید، در بسیاری از اوقات این موارد کوچک مشکل زا نیستند و همین مشکلات جزئی عکس را طبیعی تر جلوه می دهند.

به کارگیری الگوها در عکس ها باعث می شوند تا داستانی جذاب تعریف کرده و مردم را مجذوب کنید. الگوها یعنی شخصیت هایی که مخاطبین شما آنها را دوست داشته و با آنها ارتباط برقرار می کنند. مثلاً بسته به برند خود می توانید از شخصیت های مراقب، شوخ طبع، عاشق، قانون شکن، کنجکاو، خلاق، قهرمان، جادوگر، متفکر، فروانروا، کودک و … استفاده کنید.

وقتی از این الگوها استفاده می کنید می توانید به کمک آنها داستان برند را با سرعت بیشتری تعریف کنید. مثلاً به کمک یک کارکتر عاشق، داستان پسِ برند را عاشقانه تعریف کرده و به کمک کودکان داستانی سرشار از معصومیت و بازیگوشی را تعریف می کنید.

قبل از انتخاب الگوهای شخصیتی باید:

مخاطبین هدف را در نظر بگیرید: آنها کدام شخصیت ها را دوست داشته و می خواهند خود را به جای کدام شخصیت ها فرض کنند؟
بار معنایی را فراموش نکنید: ممکن است یک ابرقهرمان صداقت که خصوصیت مثبتی است را داشته باشد ولی باید ببینید که آیا مخاطبین شما هم با این کارکتر ارتباط برقرار می کنند یا نه؟
به کلیشه ها توجه کنید: از کلیشه های شخصیتی منفی و آنهایی که تاریخ مصرفشان گذشته استفاده نکنید.

برای موفقیت در بازاریابی بصری این چند نکته ضروری ست

در نهایت بازاریابی بصری باید همیشه به موقعیت جغرافیایی مخاطبین هدف، فرهنگ، علایق و اعتقادات آنها ربط داشته باشد. مثلاً از مکان هایی عکسبردای کنید که مخاطبین می شناسند، از لباس هایی استفاده کنید که احتمال می دهید آنها می پوشند و … . توجه کردن به این جزئیات باعث می شود تا مخاطبین با بازاریابی بصری شما ارتباط برقرار کنند. حتی می توانید از عکس هایی استفاده کنید که نشان می دهند برند شما طرفدار موضوعی است که مخاطبین هم از آن حمایت می کنند. با این کار نشان می دهید مشکلات جامعه و سبک زندگی آنها برای شما اهمیت دارد.

البته ایجاد ارتباطات این چنینی کار آسانی نیست چون علایق و سلیقه های مخاطبین هدف ممکن است بعد از مدت کوتاهی تغییر کنند. بنابراین باید همیشه هوشیار بوده و از این تغییرات آگاه باشید. علاوه بر اینها احتمال دارد ترندهای موجود به مخاطبین شما ربط داشته باشند ولی به بازاریابی شما نه، به همین دلیل به اخبار و مسائلی توجه کنید که برای مخاطبین هدف جذاب هستند؛ همچنین در زمان اخبار ناگوار خود را ترویج نکنید چون نتیجه عکس می دهد.

برای موفقیت در بازاریابی بصری باید موارد زیر را درنظر گرفت و آن را مؤثرتر کرد:

تعریف مخاطبین هدف.
مشخص کردن مأموریت برند.
تعریف صدای برند.
لیست کردن فاکتورهای برتری دهنده یا متمایز کننده از رقبا.
مشخص کردن معیارهای اصالت برند.
اندازه گیری میزان مشارکت کاربران در صفحه.
ارزیابی بار احساسی عکس ها.
مشخص کردن الگوهای شخصیتی ای که مخاطبین ما دوست دارند خود را جای آنها فرض کنند.
شناسایی الگوهایی که با برند ما جور در می آیند.
دانستن موقعیت جغرافیایی مخاطبین خود.
تحقیق در مورد فرهنگ، علایق و موضوعاتی که مخاطبین خود را با آنها درگیر می کنند.

بسیار خوب، همین حالا عکس هایی که در سایت خود استفاده کرده اید را با ۴ فاکتور کلیدی این مقاله بسنجید. فراموش نکنید که همیشه خود را جای مخاطبین گذاشته و به عکس ها از دید آنها نگاه کنید، آنوقت متوجه می شوید که در اکثر اوقات آن چه که شما فکر می کرده اید خوب است با انچه ه مخاطبین فکر می کنند خوب است فرق دارد.


آیا نیاز به مشاوره در مورد خدمات ما دارید ؟

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ما تماس بگیرید

021-41895000

یا در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم

تکمیل فرم

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *