این موارد را در شبکه های اجتماعی هرگز انجام ندهید

نباید های سوشال مدیا

 

شبکه های اجتماعی از جمله توییتر، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک و غیره، اشتراک عقاید و نظریات شما با هزاران فرد غریبه‌ی مجازی در چند ثانیه را ممکن ساخته است. شما به ندرت نیاز به ساخت تفکری به هم پیوسته دارید. در عرض چند ثانیه … یک دکمه … و تمامی دنیا پست شما را می‌بینند.

نه تنها هر وب سایتی نیاز به مدیریت سایت و سئو سایت دارد، مدیریت و تولید محتوا که در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کنید نیز نیاز به مدیریت دارند. قبل از اینکه شما دکمه‌ی انتشار را فشار دهید، یک لطفی بکنید: لیست ده تایی زیر را مطالعه کنید تا بدانید چه مواردی را هرگز در پست‌های خود در شبکه های اجتماعی استفاده نکنید. رعایت کردن این لیست فقط شما را از آسیب دیدن یا شرمنده شدن خودتان و یا شرمنده کردن دیگران نجات می‌دهد.

۱- از گذاشتن پست‌های اهانت آمیز جدا خودداری کنید.

پستهای خیلی زیادی وجود دارند که در این طبقه جای می‌گیرند. تهمت‌های نژادی، تصاویر گرافیکی، فکاهی‌های بی‌ادبانه، فحاشی (مگر در مواقع نادر که بخشی جدا نشدنی از نام تجاری شما باشد)، و بسیاری موارد دیگر شامل این دسته بندی می‌شوند. برخی صاحبان کسب و کار فکر می‌کنند که اگر در شبکه های اجتماعی از فکاهی‌های ناخوشایند و عکس‌های دو پهلو استفاده کنند، هیچ اشکالی ندارد. ولی سخت در اشتباهند. این سطح آگاهی پایین، بی احترامی و اهمیت قائل نشدن برای دیگران می‌تواند آسیب جبران ناپذیری برای برند شما داشته باشد. بنابراین از استفاده از پست‌هایی که فکر می‌کنید ممکن است در شبکه های اجتماعی خوشایند دیگران نباشند، اجتناب کنید.

۲- شایعات یا حملات به افراد خاص در شبکه های اجتماعی اکیدا ممنوع!

آیا تا به حال این حس را داشته‌اید که مورد اعتراض و حمله‌ی لفظی قرار گرفته‌اید؟ چگونه حسی بوده است؟ در شبکه های اجتماعی چطور؟ تا به حال مورد اعتراض و حمله قرار گرفته‌اید؟ اگر به نوعی صدمه دیده یا آسیب دیده‌ی اینگونه شرایط هستید، پس باید دیگران را درک کرده و قبول کرد که استفاده از این شرایط حتی در شبکه‌ های اجتماعی نیز توجیهی ندارد. با این وجود، دو مشکل بزرگ وجود دارد:

اول اینکه: زمانی که شما شخص خاصی را در چنین فضای عمومی قرار می‌دهید، در حقیقت آن رابطه را در یک حالت نا امیدانه قرار داده‌اید. خیلی سخت است که از این نوع حملات در شبکه های اجتماعی به راحتی خارج شد. به قول معروف، آب رفته هرگز به جوی باز نخواهد گشت!

مسئله‌ی دوم این است که: این خجالت دادن عمومی اصولا بیشتر در مورد شما است تا فردی که در حال صحبت کردن و نقد کردنش هستید. شما با نقد و غیبت پشت سر شخصی دیگر، در حقیقت این پیام را به خوانندگان خود می‌رسانید که شما به دیگران احترام نمیگذارید. همین باعث از بین رفتن اعتماد کاربران شبکه های اجتماعی شما نسبت به شما خواهد شد. آن‌ها با خود فکر می‌کنند که چرا باید به شما اعتماد کنند و از شما حمایت کنند در حالی که شما به راحتی به دیگران پشت می‌کنید؟

۳- هرگز ادعا نکنید محتوای دیگران محتوای شماست!

هر زمان که شما از محتوای دیگران بدون اسم آوردن از آن‌ها، ارجاع دادن، عکس، نقل قول یا ایده‌های اصلی آنان استفاده کنید، در حقیقت خودتان را در معرض خطری بزرگ و جدی قرار داده‌اید. به یاد داشته باشید که نقض حق کپی برداری یک جرم است که ممکن است منجر به اقدام قانونی شود. و این ممکن است مشکلات جدی برای نام تجاری محصول شما ایجاد کند.

حتی اگر برای دوره‌ای کوتاه از مطالب و محتوای دیگران بخواهید استفاده کنید، ارزش قبول کردن این همه ریسک را ندارد. پیشنهاد می‌کنیم که به طور کلی این قضیه را بی خیال شوید و خودتان محتوای مورد نیاز خودتان را تولید کنید. اگر ناچار به استفاده از محتوای دیگران شدید، برای جلوگیری از وقوع جرایم در شبکه های اجتماعی، به نام صاحب اصلی محتوا حتما اشاره کنید. و یا حتی با اجازه‌ی قبلی از محتوا استفاده کنید.

۴- صحبت کردن آن هم به صورت منفی در مورد یک کارمند، رئیس و یا همکار امری ناپسند است.

شبکه های اجتماعی فضایی برای شکایت از کارمند و همکاران نیست. همچنین فضایی نیست که شما در مورد اشتباهات همکاران خود با دیگر همکاران و یا اینکه چقدر رئیستان فرد غیر قابل تحملی است، بحث و گفتگو کنید. به اشتراک گذاشتن این چنین محتویاتی در شبکه های اجتماعی شما نشان از غیر حرفه‌ای بودن شما دارد. همچنین در برخی موارد اشتراک چنین محتوایی پیگردی قانونی خواهد داشت. صادقانه با خود فکر کنید! واقعا چنین محتوایی برای کاربران شما چه فایده‌ی خواهد داشت؟

۵- جزئیات ریز برنامه‌های شخصی و تعطیلات آخر هفته‌ و یا سفر کاری خود را در شبکه های اجتماعی با همه‌ی کاربران به اشتراک نگذارید.

به اشتراک گذاشتن عکس و ویدئو‌های سفر در شبکه های اجتماعی ایده‌ی بسیار خوبیست. زیرا به دنبال کنندگان و کاربران شما این حس را می‌دهد که آن‌ها نیز در آن سفر با شما همراه بوده‌اند. مشکل اینجاست که شما در واقع همه‌ی مخاطبین خود را نمی‌شناسید و نمی‌دانید چه کسی مطالب شما را دنبال می‌کند. از ذکر کردن ریز جزئیات و اطلاعات دقیق سفر نظیر تاریخ، مکان، دلیل سفر و غیره شدیدا خودداری کنید. بهتر است که هرآنچه می‌خواهید در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید، به بعد از سفر خود موکول کنید.

۶- منتشر کردن مکالمات خصوصی بدون اجازه‌ ممنوع!

تا به حال پیام خصوصی دریافت کرده‌اید که برای به اشتراک گذاشتن آن با دیگران نتوانید صبر کنید؟ این پیام ممکن است یک نکته‌ی عالی، یک راهکار و یا حتی تعریف و تمجید از محصولتان باشد. باید قبل از منتشر کردن این مطلب در ابتدا اجازه‌ی انتشار آن را گرفت و سپس اقدام به انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی کرد. در جریان باشید که اگر می‌خواهید یک اسکرین شات منتشر کنید، حتما به اجازه‌ی کتبی احتیاج دارید. همینطور که می‌دانید انتشار اسکرین شات بدون اجازه، پیگیرد قانونی دارد.

۷- از انتشار اطلاعات شخصی بیش از حد در شبکه های اجتماعی شدیدا خودداری کنید.

در شبکه های اجتماعی باید خود واقعی‌تان را نشان دهید و بیشتر شبیه چیزی باشید که در واقعیت هستید. با این کار به دنبال کنندگان خود اجازه می‌دهید تا با شما بیشتر آشنا شوند. ولی به این معنا نیست که هر کاری در هر لحظه انجام می‌دهید، در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اطمینان حاصل کنید که در همه‌ی محتواهایی که بارگذاری می‌کنید بسته به محتویات آن، نشان دهید که واقعی هستید. رابطه‌ای دوستانه با مخاطبین شبکه های اجتماعی خود ایجاد کنید ولی فراموش نکنید که هر چیزی باید به اندازه باشد.

۸- از انتشار اطلاعات مالی دوری کنید.
بدیهی است که شما هرگز تمایلی به منتشر کردن حساب بانکی یا شماره کارت بانکی خود آن هم در شبکه های اجتماعی ندارید. به صاحبان کسب و کار شدیدا توصیه می‌شود که از به اشتراک گذاشتن پروژه‌های مالی، سهام و یا درآمدشان در شبکه های اجتماعی پرهیز کنند. اگرچه این کار در برخی صنایع نادر که بازاریابان آنلاین و مدیران سایت باید گزارش مالی ماهیانه را منتشر کنند، قابل قبول است ولی این قضیه در بسیاری از صنایع قابل قبول نیست. شما همچنان مخاطبین خود را به درستی نمی‌شناسید با انتشار این اطلاعات در اختیار همگان، زندگی خود را ممکن است به خطر بیندازید.

۹- به اشتراک گذاری پستها یا لینک‌هایی که ماهیت آنها اثبات نشده است، کاردرستی نیست!

قبل از به اشتراک گذاشتن هر پست یا مقاله‌ای که می‌توانند جنجالی یا حساس باشند در شبکه های اجتماعی خود، همیشه جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. منتشر کردن پست‌هایی که به صحت آن‌ها اطمینان ندارید و یا در پایان منجر به کلاه برداری می‌شوند، این پیام را می‌دهد که یا شما بسیار ناآگاه هستید و یا اینکه فردی هستید که به صحت چیزی دقت کافی ندارید. بنابراین دقت داشته باشید که به هنگام منتشر کردن هرگونه لینک و آدرسی از صحت و وجود آن با خبر شوید.

۱۰- همه چیز در شبکه های اجتماعی تا ابد آنلاین خواهد ماند!

هر زمان که می‌خواهید مطلبی را در شبکه های اجتماعی خود قرار دهید، به یاد داشته باشید که برای همیشه در آنجا باقی خواهد ماند. در عصر اسکرین شات، هیچ دکمه‌ی بازگشتی برای پست‌هایی که ارسال می‌شوند وجود ندارد، حتی اگر آن پست اشتباه باشد یا به اشتباه ارسال شده باشد. قبل از ارسال هر چیزی با هر موضوعی از خودتان بپرسید که آیا می‌خواهید این مطلب تا به ابد در شبکه های اجتماعی آنلاین ماندگار باشد؟ اگر جواب شما به این پرسش منفی است، پس بهتر است در همان ابتدای کار از فشردن کلید ارسال جدا خودداری کنید و یا اینکه تبعات ارسال را بپذیرید.


به اشتراک بگذاریم

خدمات ما
our services