انواع بازاریابی را و موارد استفاده آنها را بشناسید

انواع بازاریابی

 

انواع بازاریابی را و موارد استفاده آنها را بشناسید

بسیاری از مردم دنبال انواع بازاریابی برای بهبود کسب و کار خود هستند. درست است که شکل گیری انواع بازاریابی سنتی در مدت طولانی صورت گرفته است و هنوز در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است ، اما با توجه به این که اینترنت در حال حاضر نقش بسیار مهمی در موفقیت هر شرکت ایفا می کند، مردم با روش های متنوع و گوناگون زیادی برای فروش محصولات یا خدمات خود اقدام می کنند. بیشتر ما در مورد انواع بازاریابی فکر کردیم،  متوجه شدیم که روش های مختلفی برای تبلیغ وجود دارد. در اینجا لیستی از شرایط مختلفی انواع بازاریابی است که امیدواریم مفید باشد:

بازاریابی مجوزی (Permission Marketing)

بازاریابی مجوزی یک رویکرد به فروش کالاها و خدمات است که در آن تمام اطلاعات بازاریابی بدست آمده و تحلیل شده و برای آن یک چشم انداز تعبیه شده است. مثلا هنگامی که از شما درخواست می شود تا برای خرید یک کالا ایمی خود را وارد کنید، نمونه خوبی از انواع بازاریابی مجوزی هستند. طرفداران بازاریابی مجوزی می گویند که این کار موثر است زیرا این ایمیل و اطلاعات در موارد مختلف بازاریابی قابل استفاده است و محدود به یک پیام نیست. در دنیای پر از اطلاعات، فروش تلفنی و … اکثر مردم از ایده بازاریابی مجوزی خوششان می آید.

بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing)

بازاریابی اینترنتی، از انواع استراتژی بازاریابی است که آنلاین می باشد. شامل انواع بازاریابی مانند تبلیغات ویدئویی، بازاریابی موتورهای جستجو و بازاریابی ایمیلی است. بازاریابی اینترنتی نیاز به یک رویکرد خوب در زمینه طراحی، توسعه و تبلیغات دارد. یعنی شما باید قبل از طراحی وبسایت به چشم انداز شرکت و دلیل راه اندازی وبسایت و چگونگی فروش فکر کنید.

بازاریابی آفلاین (Offline Marketing)

بازاریابی آفلاین در مقابل بازاریابی آنلاین قرار میگیرد، شامل تمام انواع بازاریابی است که در اینترنت قابل اجرا نیست. نمونه هایی از انواع بازاریابی آنلاین تبلیغات محلی در روزنامه ها و تلویزیون است. در دنیای بازاریابی امروز، شرکت ها راه هایی را برای استفاده از کمپین های انواع بازاریابی آنلاین خود با استفاده از آن ها در اینترنت پیدا می کنند و آنها را به یکدیگر متصل می کنند.

 

بازاریابی خارج از مرز (Outbound Marketing)

هنگامی که شما در مورد انواع بازاریابی فکر می کنید، انواع مختلفی دارد، اغلب بازاریابی خارج از مرز (بازاریابی سنتی نیز نامیده می شود) است. در واقع اکثر شرکت ها امروز از انواع مختلف بازاریابی خارج از مرز برای رسیدن به مشتریان بالقوه خود استفاده می کنند. بازاریابی خارج از مرز شامل هر اقدام انواع بازاریابی است که برای معرفی یک محصول یا خدمات به کسی که به دنبال آن محصول یا خدمات نیست، اقدام به خرید می کند. بعضی از نمونه ها عبارتند از ارسال خبرنامه ها، بیلبورد ها و تبلیغات بنری در وب سایت های مختلف.

بازاریابی داخلی(Inbound Marketing)

بازاریابی داخلی تمرکز مشتریان بر روی شرکت شماست. مهم این است که به یاد داشته باشید وقتی فردی در وبسایت شماست به دنبال خرید و دسترسی راحت به محصول مورد نظر است. هنگامی که آنها در جستجوی یک محصول یا خدمات در یک موتور جستجو جستجو می کنند، صفحه نتایج جستجو موتور نتایج بازاریابی  را نشان می دهد. به جای استفاده از تبلیغات پولی، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بخشی از بازاریابی اینترنتی است که در هنگام جست و جو کالای شما در صفحه اول باشید.

بخوانید: سئو درون صفحه ای چیست؟

بازاریابی خبرنامه(Newsletter Marketing)

بازاریابی خبرنامه و بازاریابی ایمیل به راه های ارتقاء شرکت شما از طریق ایمیل ها اشاره دارد. به طور معمول، یک شرکت با استفاده ازبازاریابی خبرنامه ی، گروهی از مخاطبین را در اختیار خواهد داشت که برای آنها یک خبرنامه حاوی اطلاعات جالب را برای شما ارسال خواهند کرد. موفقیت بازاریابی خبرنامه بستگی به محتوای جذاب شما و اینکه چقدر خواننده جذب کنید دارد.

بخوانید:  چگونه خبرنامه ایمیلی موثر داشته باشیم؟

بازاریابی مقاله(Article Marketing)

بنگاه ها اغلب مقالات مرتبط با صنعت مورد نظر خود را ارسال می کنند و آنها را به صورت آنلاین و آفلاین توزیع می کنند. این مقالات رایگان به مردم در مورد موضوع مهم اطلاع رسانی می کنند و به شرکت هایی که اعتبار بیشتری در بازار دارند می فرستند . این سازمان  می تواند اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در مقاله ذکر کند و  این کار به آنها اجازه می دهد که مشتری های جدید را دریافت کنند.

بازاریابی بازرگانی( Trade Show Marketing)

شرکت هایی که می خواهند به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند، می توانند در نمایشگاه های عمومی یا خصوصی شرکت کنند. نمایشگاه ها و سایر رویداد ها شامل سرمایه گذاری بزرگی برای شرکت در آن هستند، اما نمایشگاه های تجاری به شرکت ها اجازه می دهد تا محصولات جدید را به نمایش بگذارند و آنچه در صنعت در حال انجام است، بررسی شود.

بازاریابی جستجو(Search Marketing)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) روشی است که شرکت ها از طریق قرار دادن پرداخت در موتورهای جستجو مانند Google، کسب و کارشان را ارتقا می دهند. به جای افزایش نتایج جستجوی، شرکت ها هزینه تبلیغات خود را در قسمت پشتیبانی موتورهای جستجو پرداخت خواهند کرد. این کار به عنوان Pay Per Click Advertising یا PPC شناخته می شود.

بازاریابی مستقیم(Direct Marketing)

هدف اصلی بازاریابی مستقیم، ارسال پیام مستقیم به مصرف کنندگان است، بدون نیاز به استفاده از هر گونه رسانه های شخص ثالث. نمونه هایی از بازاریابی مستقیم شامل فروش تلفنی و فروش مستقیم می باشد. بازاریابی مستقیم اغلب ترجیح داده می شود، زیرا نتایج به راحتی می تواند اندازه گیری شود، به بازاریاب اطلاعاتی درک بهتر از موفقیت این مبارزات می دهد.

بازاریابی نیچه(Niche Marketing)

هنگامی که یک محصول یا خدمات به راحتی در بخش خاصی از بازار عرضه نمی شود، یک شرکت می تواند تمام تمرکز بازاریابی خود را برای ارائه محصول به آنها عرضه کند. این بازاریابی نیچه چون هدفمند است امکان موفق شدن آن زیاد است، زیرا این کار  شناسایی یک نیاز است که توسط قسمت عمده بازار برآورده نمی شود. گاهی اوقات برای یک شرکت سودمند است تا به جای تلاش برای رقابت در یک بازار بزرگتر به یک بخش خاص تمرکز کند.

بازاریابی قطره ای( Drip marketing)

بازاریابی قطره عملیات ارسال ایمیل های برنامه ریزی شده است که همگی به یک هدف خاص از تبدیل مشتری کمک می کنند. فرستنده از نرم افزار بازاریابی ایمیل استفاده می کند که به آنها اجازه می دهد تا در یک زمان چندین ایمیل را راه اندازی کرده و در طول زمان آنها را “تخلیه” کنند. این گاهی اوقات شامل تماس های تلفنی می شود تا مشتریان را در طول مسیر بررسی کند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی( Social Media Marketing)

بازاریابی شبکه های اجتماعی و کمپین های رسانه ای اجتماعی یک پنجره برای فروش محصول یا سرویس در اینترنت از طریق شبکه های مختلف اجتماعی را فراهم می کند. شرکت ها می توانند از این رسانه ها برای بازاریابی، خدمات مشتری و فروش خود استفاده کنند. رایج ترین و موفق ترین ابزار بازاریابی رسانه های اجتماعی در سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و حتی وبلاگ های شرکتی یافت می شود.

بازاریابی ارجاعی( Referral Marketing)

یکی از استراتژیکترین نوع بازاریابی، بازاریابی ارجاعی به مشتریان شرکت مربوط میشود تا مشتریهای جدید را به آن شرکت ارجاع دهند. بازاریابی کلمه دهان نیز به این معنی است که این روش خودمختاری برای کسب کسب و کار جدید است و نمی توان تنها به آن متکی بود زیرا نتایج بسیار قابل پیش بینی نیست. با این حال، دهان هنوز بخش مهمی از تلاش های شرکت برای به دست آوردن کسب و کار جدید، به ویژه در جامعه رسانه های اجتماعی که در آن ارتباطات آزادانه در ارتباط اند.

بازاریابی چریکی(Guerrilla Marketing)

با استفاده از بودجه کوچکتر، بازاریابی چریک با اتکا به انرژی، زمانبندی و رویکردهای غیرعادی برای توجه مصرف کننده، چالش برانگیز است. بازاریابی چریکی تلاش می کند تا بیشترین چیزی که کوچک می شود را به دست آورد و تصویر نام تجاری پایدار را در ذهن مصرف کننده ایجاد کند.

بازاریابی تبلیغاتی( Promotional Marketing)

بازاریابی تبلیغاتی یک شکل معمول از استراتژی بازاریابی است که شرکت ها برای ایجاد انگیزه از مصرف کننده برای تصمیم گیری و خرید محصولات خود استفاده می کنند. تعدادی راه وجود دارد که کسب و کار یک محصول یا خدمات را تبلیغ می کند، از جمله برگزاری مسابقه برای کسب جایزه، ارائه کوپن برای خرید یک محصول با تخفیف و نمونه برداری از محصول، تا مردم بتوانند قبل از خرید آن را تجربه کنند.

بخوانید: چگونه تبلیغات بازاریابی موثر داشته باشیم؟

بازاریابی وابسته( Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته به احتمال زیاد شامل چهار گروه مختلف است که به تلاش بازاریابی کمک می کند. Merchant شرکتی است که تولید و فروش محصول را انجام می دهد، شبکه خروجی است که برای تبلیغ پیوند وابسته مورد استفاده قرار می گیرد، ناشر یا وابسته شخصی است که دارای وب سایت با تبلیغ وابسته و البته مشتری انجام خرید . لینک های وابسته در تمام انواع وب سایت ها یافت می شوند و از آنها برای هدایت ترافیک به وب سایت های خارجی استفاده می شود.

بازاریابی ویروسی( Viral Marketing)

این نوع بازاریابی متکی بر پیام تبلیغاتی است که به سرعت از طریق شبکه های مختلف اجتماعی گسترش می یابد تا آگاهی از برند افزایش یابد. نام بازاریابی ویروسی ناشی از گسترش سریع ویروس ها به طور کلی است. به طور معمول، کمپین بازاریابی ویروسی تا زمانی که تلاش های بازاریابی دیگر ادامه پیدا نکند، اما اگر یک شرکت بتواند بازاریابی  ویروسی خوبی داشته باشد و به افراد مناسب دسترسی پیدا کند، در زمان کوتاهی بسیار موفق خواهد شد.

بازاریابی (B2B(B2B Marketing

هر نوع کسب و کار، به عنوان یک سازمان، فردی، دولتی و یا سایر موسسات که به کسب و کارهای دیگر بازار می کند، در بازاریابی کسب و کار به کسب و کار دخیل است. از آنجایی که بازاریابی B2B شامل شرکت هایی می شود که در صدد فروش مقادیر جمعی محصول به یکدیگر باشند، ارتباط شخصی بیشتری وجود دارد که باید بین کسب و کارها برقرار شود. اگر شرکت شما به سایر کسب و کارها فروش می دهد، تلاش های بازاریابی شما به طور مستقیم بیشتر خواهد بود.

B2C بازاریابی (B2C Marketing)

کمپین بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده تلاش می کند به یک دسته از افرادی که احتمالا محصولات یا خدمات خود را خریداری می کنند، دسترسی پیدا کند. تلاش های بازاریابی این شرکت باید گسترده تر از B2B باشد، که بر شرکت های خاص متمرکز است. بازاریابی B2C می تواند شامل تکنیک های بازاریابی مختلف مانند بازاریابی درب به درب، بازاریابی تبلیغاتی، بازاریابی روزنامه، بازاریابی تلویزیونی و بازاریابی رادیویی باشد. در دنیای بازاریابی امروز، بازاریابی اینترنتی B2C برای دستیابی به مصرف کنندگان اهمیت بیشتری دارد.

بازاریابی موبایل (obile Marketing)

همراه با بازاریابی اینترنتی، بازاریابی تلفن همراه بخشی از جدیدترین گروه های فعالیت های بازاریابی است. شرکت ها با روش های خاصی برای رسیدن به مصرف کنندگان از طریق تلفن های خود، به ویژه با افزایش آیفون اپل، تجربه کرده اند. برخی از راه های بازاریابی یک محصول یا سرویس از طریق تلفن همراه شامل بازاریابی SMS، بازاریابی در بازی، بازاریابی بنر در صفحات مختلف وب و بازاریابی مبتنی بر مکان است.

بخوانید: قدم های بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی معکوس

این فرم بازاریابی مشابه بازاریابی ورودی است. هدف بازاریابی معکوس این است که یک محصول را به گونه ای تنظیم کنیم که مصرف کننده بتواند به دنبال بازاریابی شرکت باشد. بازاریابی معکوس می تواند از طریق ابزارهای نظیر تلویزیون، چاپ و بازاریابی اینترنتی انجام شود. اگر یک شرکت دارای یک محصول است که یک مشکل را در بازار حل می کند، آنها با استفاده از بازاریابی معکوس موفقیت بیشتری خواهند داشت زیرا آنها به دنبال این محصول می گردند.

بازاریابی از راه دور (Telemarketing)

یک فرم بازاریابی مستقیم، تمرکز تلفنی در زمینه رسیدن به مصرف کنندگان از طریق تلفن است. اکثر آنچه که ما به عنوان طلسم مارک فکر می کنیم، بازاریابی سرد است، که غالبا محبوب است و منجر به ایجاد قوانینی علیه آن می شود. با این حال، فروش تلفنی می تواند موثر باشد، در صورتی که فرد مناسب در گوشی در زمان مناسب رسیده باشد.

بازاریابی مستقیم ایمیل( Reverse Marketing)

اکثر مردم از پست های بازاریابی زیادی استفاده می کنند که بازاریابی مستقیم ایمیل است. شرکت ها با ارسال تبلیغات یا اطلاعات دیگر به لیستی از آدرس ها، معمولا در یک منطقه جغرافیایی مشترک ارسال می کنند. این نوع بازاریابی بعضی نیز به عنوان ایمیل ناخواسته نامیده می شود، زیرا مشتریانی که پست الکترونیکی دریافت می کنند انتظار آن را ندارند و معمولا نمی خواهند آن را باز کنند.

بازاریابی بانک اطلاعاتی( Database Marketing)

بازاریابی پایگاه داده  شبیه سایر انواع بازاریابی مستقیم است، اما تمرکز بیشتر به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط می شود. شرکت ها سعی می کنند اقدامات انواع بازاریابی خود را به گروه های خاصی محدود کنند و از بازاریابی پایگاه داده برای تجزیه و تحلیل آمار مانند نام، آدرس و یا تاریخ فروش استفاده می کنند تا بهترین مدل ممکن را ایجاد کنند.

بازاریابی شخصی ( Personalized marketing)

هدف شخصی سازی بازاریابی ایجاد یک پیشنهاد منحصر به فرد برای هر مشتری است. این فرم بازاریابی برای هر شرکت کار نمی کند، اما برخی از آنها می توانند بر روی محصولات منحصر به فرد و جمعیت خود مشتریان را به بازار عرضه کنند. با اینکه اینترنت تبدیل به یک مکان محبوب تر برای بازاریابی می شود، شرکت ها دریافتند که بازاریابی شخصی در مواردی که می تواند منافع خاص مشتری را دنبال کند و اطلاعات بیشتری را برای پیشنهادات آینده ارائه دهد، عاطفی است. بسته به شرکت و صنعت شما که هستید، قطعا انواع بازاریابی مختلفی را انتخاب خواهید کرد که بهترین نتایج را برای شما فراهم می کند.

بخوانید: چگونه لینکدین در پرسنال برندینگ موثر است؟

منبع: انوسنک


آیا نیاز به مشاوره در مورد خدمات ما دارید ؟

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ما تماس بگیرید

021-41895000

یا در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم

تکمیل فرم

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *