اصول نوشتن کپشن های جذاب برای شبکه های اجتماعی (۱)

shutterstock 388157341 57711f9d4a3e7

 

مقدمه

امروزه، با گسترش مرز اطلاعات در شبکه های اجتماعی، نوع و سبک نگارش در فضای مجازی بیش از پیش اهمیت یافته است. چرا که هر روزه اخبار و مقالات بسیاری از طریق انواع بسترهای مجازی منتشر می گردد و مخاطبین فرصت مطالعه تمامی اطلاعات انتشار یافته را ندارند و تنها جذب موضوعات و عناوین جذاب می گردند.از سوی دیگر، عناوین و کپشن ها چنانچه به گونه ای خلاقانه و حرفه ای نوشته شوند، روشی موثر برای برقراری ارتباطی غیر بصری با مخاطبین محسوب خواهند شد.به عنوان مثال، در اینستاگرام، تصاویر و جلوه های بصری زیادی درج می گردد و مخاطب با دنیایی از تصاویر روبه رو خواهد شد اما مسئله با گرفتن عکس‌های با کیفیت و ویرایش آن‌ها به اتمام نمی‌رسد، بلکه این کپشن پست اینستاگرام است که به محتوای بصری جلوه می‌دهد. بنابراین میتوان گفت همانقدر که یک عکس خوب و با کیفیت اهمیت دارد، کپشن خوب و جذاب نیز حائظ اهمیت است. از این رو، می بایست به سبک نگارش عناوین کپشن ها بسیار توجه نمود. در مقاله حاضر، چند نوع تکنیک از اصول نگارش کپشن های جذاب و خواندنی معرفی و شرح داده خواهد شد.

 

تهیه یک برنامه استراتژیک

پیش از اقدام به هر عملی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، یک برنامه استراتژیک برای خود تهیه نمایید. استراتژی خود را با توجه به اینکه چه پستی را تمایل دارید به اشتراک بگذارید، چه کپشن مناسبی برای آن پست می تواند نوشته شود و اینکه چه نوع پست و کپشنی برای صفحه شما مناسب است، در پیش بگیرید و برنامه ریزی دقیقی را برای به کارگیری استراتژی جامع خود به کار ببندید.

 

مختصر و مفید بنویسید

افرادی که محتواهای اینستاگرام خود را دنبال می کنند، روزانه با سرعت نسبتا زیادی به اسکرول صفحه اینستاگرام خود می پردازند و برای خواندن متن های طولانی حوصله به خرج نمی دهند. از سوی دیگر، تعداد کاراکترها در یک کپشن اینستاگرام ۲۲۰۰ کاراکتر بوده اما مشکلی که وجود دارد تنها ابتدای متن برای مخاطب قابل مشاهده می باشد و برای مشاهده ادامه متن، مخاطب می بایست بر روی کلمه more(بیشتر بخوانید) کلیک نماید. از این رو، کلمات و جملاتی که در ابتدای متن به کار می روند بسیار اهمیت دارند تا بتوانند با بیانی خوب و جذاب، مخاطب را به انتخاب گزینه moreترغیب کنند.

استفاده از CTA

CTAبه جملاتی گفته میشود که از مخاطب درخواست کاری را میکند. استفاده از اینگونه جملات صاحب پیج را به هدفش نزدیکتر نموده و تمامی فالوئرها را به تعامل بیشتر دعوت می کند. برخی از مثال هایی که از CTAمی توان ذکر نمود عبارتند از:

  • نظرات یا تجربه خود را کامنت کنید.
  • بهترین دوستتو تگ کن.
  • به مسابقه بهترین فالوئر دعوت شدید.
  • و…

 

هماهنگی کپشن با تصویر

وقتی که مخاطب تصویر را مشاهده می کند، چنانچه با مطالعه کپشن احساس کند که متن های نوشته شده ارتباطی با تصویر ندارد، حس خوبی به وی دست نمی دهد و این امر موجب می گردد تا شخص در دفعات بعدی نسبت به پیج مذکور بی تفاوت شود و یا حتی آن پیج را آنفالو کند.

 

به کارگیری هشتگ های مناسب

هشتگ ها، کلیدواژه های جذابی هستند که توسط افراد زیادی روزانه در صفحات متعددی به کار گرفته می شوند. استفاده از هشتگ های مناسب در صفحات اینستاگرام، یکی از روش های موثرایجاد ارتباط میان کاربران است.کاربرانی که شاید از هم شناختی نداشته باشند و حتی جزء دنبال کنندگان هم نباشند ولی از علایق و سلیقه های مشترکی برخوردار هستند. بنابراین با کمک هشتگ ها می توان بستر بسیار مناسبی را برای تجمیع کاربران با سلایق مشترک فراهم ساخت.البته بهتر است که این کار را با۳یا۴هشتگ مهم در زمینه پست خودتان ختم کنید نه بیشتر، چون استفاده از هشتگ های غیر مطلوب نوعی گدایی لایک به شمار می آید که برای شخصیت برند شما زیاد مناسب نیست.

 

 

ادامه را از طریق لینک زیر بخوانید:

اصول نوشتن کپشن های جذاب برای شبکه های اجتماعی (۲)


آیا نیاز به مشاوره در مورد خدمات ما دارید ؟

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ما تماس بگیرید

021-41895000

یا در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم

تکمیل فرم

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *