اصطلاحات بازاریابی که باید حتما بدانید

اصطلاحات بازاریابی

اصطلاحات بازاریابی

 

اصطلاحات بازاریابی که باید حتما بدانید

در این مبحث، از اصطلاحات علمیِ مخصوصِ بازاریابی آنلاین استفاده می‌کنم. و به همراه شما، این اصطلاحات و معنیشون رو مرور می‌کنیم.

بیاین با یکی از مهمترین بخش‌های بازاریابی آنلاین شروع کنیم؛ یعنی «فراخوان برای عمل یا Call to Action ». این دستوریه که به عنوان راهی برای برانگیختن پاسخ به مخاطبتون داده میشه. فراخوان برای عمل، معمولاً از یک «فعل» استفاده می‌کنه، مثلن: «همین حالا ذخیره کنید» یا «همین حالا بخرید». شما این دست جملات رو توی «بنرهای آگهی»، «صفحات هدف وب‌سایت‌ها»، و در «پست‌های شبکه های اجتماعی» می‌بینین.

همین که ترافیک سایتتون رو بالا می‌برین، با چیزی به نام بانس رِیت (bounce rate) مواجه می‌شین. این وقتیه که یه بازدیدکننده به سایت شما میاد، اما بعد از سر زدن به یک صفحه، سایت رو ترک میکنه.

بخوانید: این ۴ معیار بازاریابی بسیار مهم اند

اصطلاحاً گفته میشه که او بانس کرده، و بانس رِیت، درصدِ این دست از بازدیدکنندگانه. بانس رِیت می‌تونه مربوط به یک وب‌سایت یا یه پِیج باشه. خب، این ترافیکی که بانس شده، از یه جایی اومده. شاید از تبلیغات، یا یک ایمیل. شما باید نرخ کلیک‌ها رو محاسبه کنین. ما در اصطلاحات بازاریابی و بازاریابها اغلب عملکرد رو بر اساس تعداد کلیک روی گیرنده‌های آگهی محاسبه می کنیم.

هربار که یک آگهی نشون داده میشه، حکم اثرپذیری رو داره، و نرخ کلیک یعنی این که در ارتباط با این اثرپذیری، چه تعداد کلیک انجام شده؟ خب، حالا بیاین تغییر جهت بدیم و بریم سراغ اصطلاح رهاسازی یا Abandonment . این یعنی وقتی که یه کاربر، هدفی که داشتید رو برآورده نکرده.

بخوانید: تفاوت بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی سنتی

به طور مثال، یه کاربر مسیر خاصی رو برای بازدید از فروشگاه تجارت الکترونیک، یا پر کردن فرم آنلاین برای دریافت اطلاعات بیشتر دنبال می‌کنه، و بعد خیلی زود از پروسه خارج میشه. در اصطلاحات بازاریابی و بازاریابی، هدف ما کاهش این مقدار از رهاسازیه. همین که تلاش‌های بازاریابیتون رو شروع می‌کنین با اصطلاح Advertisement و AD impression روبه‌رو می‌شین. هر بار که آگهی شما به یه کاربر نشون داده بشه، به عنوان یه impression محاسبه میشه. impression ، اغلب با تناوب ارتباط داره. تناوب یا فرکانس، تعداد دفعاتیه که یک کاربر منحصر به فرد، آگهی شما رو می‌بینه. پس اگه از یک آگهی، ۱۰ impression با تناوب ۲ داشته باشین، یعنی ۵ نفر اون آگهی رو دیدن.

وقتی کاربری هدف شما رو کامل میکنه، چه خرید محصول باشه و چه دانلود یک اپلیکیشن، گفته میشه که او تبدیل شده. نرخِ conversion شما، درصد بازدیدکننده‌هاییه که وارد این تجربه شدن و هدف رو کامل کردن.

بخوانید: چرا بازاریابی ویدیویی برای استارتاپ مهم است؟

برای فهمیدن اینکه یه کاربر کِی و چطور convert شده، باید از «پیکسلِ رهگیری » استفاده کنیم. این‌ها عکس‌های کوچیکِ یک‌دریک ‌پیکسل هستن، که توی وب‌سایتتون نصب میشن تا «conversion»، بازدیدهای سایت، و بازدید آگهی‌ها رو رهگیری کنن.

خب، تبلیغ کردن زمانی معنا داره که بازگشت سرمایه خوبی براتون داشته باشه. برای کشف این موضوع، باید به هزینه بر حسب عملکرد نگاه کنیم. ممکنه این رو با عنون (CPA : Cost Per Acquisition)، یا در بعضی شرایط «هزینه بر حسب عملکرد » نام ببرند. این یعنی هزینه‌ای که برای تکمیل هر هدف نیازه. اگه با هدف دانلود اپلیکیشن آگهی دادین، و هزینه اون آگهی ۱۰۰ دلار شد، پس اگه کسی اون اپلیکیشن رو دانلود کنه، علی‌رغم ۱۰۰ دلاری که روش کلیک کرده، هزینه بر حسب عملکرد برای اون کاربر ۱۰۰ دلار میشه. این «CPA»، با «ارزش طول عمر» یا (LTV: Life Time Value) مقایسه میشه. هر مشتری‌ای این رو داره. بعضی‌ها یک‌بار خرید می‌کنن و دیگه بر نمی‌گردن. اما بقیه دائمن برای خرید برمی‌گردن. ارزش طول عمر مشتری شما، پیش‌بینی سود خالص اون رابطه‌ست. معمولاً با آگهی‌های پولی، هزینه در ازای عملکرد شما کمتر از ارزش طول عمر مشتری میشه.

بخوانید» استراتژی نادرست سامسونگ در برابر اپل

بعد از این، در مورد تبلیغات بنری و تبلیغات نمایشی صحبت می‌کنیم. من اینجا به تصاویر بصری اشاره میکنم، چه به صورت ایستا باشن، چه به صورت انیمیشنی، که برای آگاهی برَند یا ترغیب کاربر به کلیک استفاده میشه. بیشتر بنرها یا تبلیغات نمایشی، حاوی فراخوان به عمل یا Call to action هستن.

خب، وقتی این آگهی‌ها رو اجرا می‌کنین یا پیشنهادی رو به اشتراک می‌ذارین، مهمه که کاربر به صفحه‌ای برسه که مخصوص پروموشن (promotion) شما باشه. اگه از این‌ها استفاده نمی‌کنین، احتمال Convert کردنشون کمه. صفحه‌ای که اول بهش می‌رسن، صفحه اصلی یا اصطلاحا (Landing page) نام داره.

خب. در نهایت بیاید نگاهی به نتیجه‌ی ارگانیک بندازیم. وقتی مثلا توی گوگل سرچ می‌کنین، دو مدل نتیجه دارین: نتایج پولی، که معمولن دو تا لینک اول ستون های فرعی سمت راست هستن، و فهرست ارگانیک، که پولی نیستن و در عوض رتبه‌شون رو از بهینه‌سازی موتور جستجو به دست آوردن. در ادامه‌ی این دوره تلاش می‌کنم این مفاهیم رو همین که بهشون برخورد می‌کنیم شفاف سازی کنم.

منبع: ucan


آیا نیاز به مشاوره در مورد خدمات ما دارید ؟

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ما تماس بگیرید

021-41895000

یا در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم

تکمیل فرم

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *